Aluminium is bestendig tegen corrosie, behalve spanningscorrosie. Kan een Elise (die een alu. chassis heeft) last hebben van spanningscorrosie?

Zo ja: heb je er een plaatje van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Alu kan wel degelijk corrideren, zeker als de oxidelaag is beschadigd.

Het metaal is nu iets meer dan een eeuw beschikbaar, en in die tijd heeft het op stormachtige wijze de wereld veroverd. Het is economisch een bijzonder belangrijk metaal. Aluminium is licht (slechts een derde van het gewicht van staal of brons), en met 4% Cu 1%Mg 1% Mn 0,5% Si even sterk, slijtvast en bestendig tegen corrosie, behalve spanningscorrosie (SCC).

De aanwezigheid van H2O hetzij in de vorm van damp, vochtigheid of in waterige fase schijnt een algemene eerste vereiste te zijn voor het produceren van SCC in Al-legeringen.
Daarnaast is geconstateerd dat:
De ionen van halogenen (Cl− ,Br−, en I−) hebben een groot effect in het versnellen van het SCC proces.
De gevoeligheid in het algemeen is groter in neutrale oplossingen dan in basische of zure oplossingen.

SCC is (als corrosie in het algemeen) een systeemeigenschap. Dat betekent, dat er tegelijkertijd aan 3 voorwaarden moet worden voldaan om SCC te veroorzaken:
Gevoelige legering.
Een milieu geschikt voor het voortbrengen van het fenomeen SCC.
Voldoende hoge trekbelasting.

Geen plaatje!