Als ik eieren in een pan koudwater leg liggen ze strak tegen elkaar na een minuut verwarmen hebben ze een zee van ruimte . Hoe kan dit.

Toegevoegd na 33 minuten:
Ik bedoel als de eieren in de pan met koud water liggen zit er totaal geen speling tussen ik had moeite om het laatste ei er in te krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
nooit opgevallen ga ik volgende keer op letten

Antwoorden (4)

Door de warmte trekewn ze in, net zoals bij vlees. Dat trekt ook in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In koud stilstaand water blijven de eieren bij elkaar omdat als ze van elkaar af worden willen rollen, water zodanig rond het ei gaat stromen, dat de eieren weer naar elkaar toe rollen. Mogelijk het maar met twee vlakke platen die op elkaar liggen, en waarvan je de bovenste wilt optillen. De onderste lijkt er dan aan te plakken. In kokend water is er veel turbulentie in het water, dat dit verschijnsel tegenwerkt. Daardoor komen de eieren in koken water van elkaar los.

Toegevoegd na 1 minuut:
Na een minuut kookt het water wellicht nog niet, maar de turbulentie is er al wel!

Toegevoegd na 5 minuten:
Mogelijk moet zijn : Vergelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wantrouwend als ik ben heb ik het meteen maar even uit geprobeerd om vervolgens tot de conclusie te komen dat het niet waar is dat de eieren in een pan koud water tegen elkaar aan willen gaan liggen.

Ik heb ze eerst op de kookplaat gelegd en daar bleven ze netjes liggen zoals het een goed ei betaamt en daarna heb ik ze in een pannetje koud water gelegd. Ook daar bleven ze rustig op hun plaats liggen. Geen magnetisme tussen de eieren kunnen constateren (zie foto's)

Mocht je andere ervaringen hebben dan zou ik eens kijken of de bodem van je pan wel vlak is. Heeft de pan een hol getrokken bodem, dan is het fenomeen verklaard.

Mochten eieren in een pan tegen elkaar aanliggen en je verwarmt ze op een gaspit, dan is de warmteafgifte in de midden van de pan hoger dan aan de buitenkant en zal het water in de midden sneller stijgen en om die reden de eieren uit elkaar duwen.

De eier specialist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha, ik kan één mogelijke verklaring bedenken

de eieren gaan een heel klein beetje zweven in het water en daardoor liggen ze net niet meer met de breedste kant tegen elkaar, de één ligt dus zeg maar een halve cm hoger dan de ander
amigo