Hoe werken zelfkleurende brillenglazen?

Ik bedoel, wat voor spulletje zit erin, dat verkleurt onder de invloed van UV en weer licht wordt zonder zon?

escape
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Zelfkleurende brillenglazen ontstaan door impregneren
met fotochrome zilverhalogenen, die niet alleen van
kleur veranderen door blootstelling aan Uv-licht maar ook
onder invloed van temperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Glazen van meekleurende brillen hebben fotochrome deeltjes. Die zijn gevoelig voor ultraviolette straling met een grote golflengte, zoals zonnestralen. Terwijl de fotochrome deeltjes de straling omzetten in warmte, verkleuren ze langzaam. Door een bril met zulke deeltjes te coaten, kan hij buiten dienst doen als geslepen zonnebril, terwijl hij binnen gewoon transparant is. Toch hebben deze brillen een paar grote nadelen. Zo wordt het zonlicht door autoruiten gefilterd, waardoor deze brillen tijdens het rijden niet goed werken. Bovendien verliezen de deeltjes na verloop van tijd hun fotochrome eigenschappen.
Bronnen: