Je staat in een lift die op de 6e verdieping hangt. Plots breken de kabels en de lift valt naar beneden.

Is het mogelijk om te springen net voordat de lift neerstort en hoe breng je het er dan vanaf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (10)

Los van het feit dat je niet kunt zien wanneer je grond gaat raken, is de snelheid van de sprong die je omhoog maakt, nooit genoeg om de valsnelheid (die versneld wordt door de gravitatieconstante) te compenseren. Ook al spring je, het zorgt alleen maar voor iets minder snelheid waarmee je valt, en dat ook nog eens voor een korte duur.

Toegevoegd op 24-06-2009 09:04:00
Daarna versnelt je valsnelheid weer. Wellicht wordt het dus geen succesvolle afloop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is getest door Mythbusters op Discovery. Het is NIET mogelijk. Je valsnelheid is groter dat je opspring snelheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Mythbusters hebben dit in één van hun uitzendingen uitgeprobeerd. Laten we zeggen dat Buster er niet ongeschonden vanaf kwam. Oftewel, de conclusie van de beide heren: Busted! Je gaat daar geen verwondingen mee uit de weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 kan het niet beter omschrijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zeg ik :o)
Nee dat kan niet, als de val ingezet is, kun je je niet meer afzetten, omdat je gewichtsloos bent...

Net ervoor kun je je wel afzetten, want dat is de realiteit, elke lift gedraagt zich normaal tot het moment van vrije val... Dus dan zou je normaal kunnen springen, en weg kunnen springen...

Maar is de vrije val ingezet, dan is er gewichtsloosheid totdat er even later weer gewicht is en dat komt met een klap in...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat werkt niet. In 2004 hebben de mythbusters dit getest. Conclusie myth busted!

Toegevoegd op 24-06-2009 09:09:40
Op deze pagina de conclusie:
http://mythbustersresults.com/episode17
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat gaat je niet lukken
je slaat samen met de lift te pletter!!
als de lift een stevige constructie heeft ben je misschien nog het veiligste als je in elkaar kruipt terwijl je valt
dan loop je de minste schade op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in een vallende lift omhoog springt, zou je in theorie eigenlijk alleen de klap van het neerkomen na je sprong moeten kunnen krijgen / voelen, waardoor je minder last hebt van het ' doorschieten' dat je lichaam wilt doen als de lift neerploft. Zodat je in elk gevalniet meteen je knieen breekt of erger.
Dit is een keer in mythbusters ofzo geweest, en is afgedaan als mythe, niet waar dus. De kracht waarmee je springt kan nooit evengroot of groter zijn als de valversnelling van de liftcabine. De beste overlevingskansen heb je door plat op de bodem van de lift te gaan liggen, zodat de kracht bij het neerkomen over het hele oppervlak verdeeld wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij word je tegen het plafond van de lift gedrukt, zodra de val wordt ingezet. Dus hoezo springen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt alleen tegen het plafond gedrukt als de lift valt met een grotere versnelling dan de aardse. In Disneyland zou dat zo kunnen zijn (maar het zou ook een gevoel kunnen zijn ipv werkelijkheid, ik ben er niet geweest). In een vallende lift is dat niet zo. In een vallende lift word je dus *zeker niet* tegen het plafond gedrukt - hoe zou dat ook kunnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rotaluclac, je hebt gelijk. Ik heb even een klein testje gedaan: een plastic bakje met daarin een blokje op de grond laten vallen. Het blokje bleef keurig staan. Eerlijk gezegd, had ik dit niet verwacht.
Je valt met de valversnelling. Laten we uitgaan van een lift in echt vrije val, dus niet geremd doordat hij langs de rails schuurt of door luchtweerstand. Laten we jou helpen door uit te gaan van een minimale hoogte, dus van lage verdiepingen - laten we drie meter per verdieping rekenen.

Als verdieping 0 de begane grond is, hangt de lift dus op 18 m hoogte. Als de liftschacht eindigt op vloerniveau van de begane grond, val je dus precies 18 m.

x=½gt² met x = 18 m en g = 10 m/s². Dus t, de tijd gedurende welke je valt, is 1,9 s.

v=gt, dus v, de snelheid waarmee je de bodem van de liftschacht raakt, is 19 m/s; dat is 68 km/u.

Je moet dus a) je sprong zeer precies timen, en b) zien dat je een opwaartse snelheid bereikt van bijna 70 km/u. Het eerste kan misschien met heel veel geluk, het tweede is niet mogelijk.

Als het al mogelijk is, word je ogenblikkelijk daarna getroffen door het plafond van de lift, inclusief de zware verbindingsdelen waarmee de lift aan de kabels hangt - die vallen namelijk vrijwel ongeremd door met hun snelheid van bijna 70 km/u. Vergelijk dat met: jij zit in een cabriolet die 70 km/u rijdt, onder een viaduct hangt zo'n liftplafond, en jij rijdt daar zonder te remmen tegenaan - ik denk niet dat je dat liftplafondkoppen overleeft.

Toegevoegd op 24-06-2009 09:18:54
En zoals anderen al opmerkten: in die vallende lift ben je gewichtsloos. Je zweeft dus leuk rond. Je zult je met je handen tegen de wand naar beneden moeten drukken, moeten hurken zonder weer omhoog te zweven, en dan, op het juiste moment, moeten springen.

Die hele procedure om in gewichtloze omstandigheden gehurkt op de bodem te komen duurt al veel langer dan je valtijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten 't feit dat de kabels de lift dragen,

Zodra de lift in een vrije val komt. gaat hij met een bepaalde snelheid in de valremmen! dit heeft te maken met contragewichten.. je zal dus nooit de afgrond in storten.. zoals je kan zien hebben de lift helemaal gesaboteerd bij mythbusters! 't zijn een soort remmen die tegen de muur aan drukken en dat gaat allemaal door de zwaartekracht.. dus wees niet bang dat de lift de afgrond in stort ;)!! hooguit 2 verdiepingen.. dan is die voldoende afgeremd... en stopt in de schacht!