Waarom zit er kalk in ons drinkwater?

Er van uitgaande dat de kalk niet wordt toegevoegd, is het niet handiger om deze er van tevoren uit te halen, i.p.v. dat we allemaal onze apparatuur en onze badkamers voortdurend zelf moeten ontkalken?

Het beste antwoord

Enerzijds zit er kalk in het grondwater dat opgepompt wordt en anderzijds wordt er inderdaad kalk toegevoegd om de PH onder controle te houden. Sommige drinkwatermaatschappijen installeren wat men noemt een "centrale ontharding". D.w.z. dat men kalk uit het water haalt vlak voordat men het in het leidingnet pompt. Een mogelijkheid om dit te doen is het doorheen een vat van kleine pellets te laten stromen; de kalk zal zich aan de pellets vasthechten waardoor deze steeds groter worden. Echter, er mag niet teveel kalk uit het water gehaald worden want anders krijgt men corrosief water. Corrosief water tast de leidingen aan (lekken) en neemt ook bijvoorbeeld (zwaardere) metalen op uit leidingen en toestellen. Wat op zijn beurt dan weer erg ongezond kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zit van nature kalk in het water. Net als allerlei andere mineralen.

De hoeveelheid ligt aan de plaats waar het water wordt gewonnen. Veel waterzuiveringsbedrijven halen het te veel aan kalk al uit het drinkwater, maar je ontkomt er niet aan dat er altijd kalk achter blijft in het water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water komt uit de grond. In de grond zit kalk. En het water neemt de kalk op gedurende de tijd dat door de grond heen stroomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In kraantjeswater zitten mineralen zoals magnesium, ijzer en calcium, net als in flessenwater dus. Die zijn, evenals vitamines, noodzakelijk voor een goede gezondheid. Soms merk je dat er wat kalk in ons drinkwater zit. Wel, kalk (calcium) bevordert de gezondheid, het is goed voor je botten. De hoeveelheid kalk die er in je drinkwater zit, hangt af van waar je woont. Dat geldt ook voor andere mineralen. In elk geval: kraantjeswater is gezond water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kalk wordt aan het water toegevoegd na zuivering de zuurgraad weer pH neutraal te maken.
Als het water te zuiver zou zijn zouden waterleidingsbedrijven ook een groot probleem hebben, want dan moeten veel hoofdleidingen vervangen worden.

Er zijn wel waterleidingbedrijven die zuiverder water leveren. Een daarvan is Oasen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, waarom zou je dat er nou weer moeten uithalen Mensen hebben kalk nodig voor de botten man, dus lekker water met kalk drinken en je wordt een sterke jongen en een flinke meid.

Waarom?
Grondwater neemt allerlei stoffen op uit de bodem, zoals calcium en magnesium. Deze stoffen bepalen de hardheid van water. Hoe meer calcium en magnesium in de bodem, hoe harder het water is.

De hardheid verschilt per gebied en wordt uitgedrukt in Duitse graden (°D). In Nederland ligt de gemiddelde waterhardheid tussen de 8-12 °D.

0 - 4 ºD zeer zacht water
4 - 8 ºD zacht water
8 - 12 ºD gemiddeld
12 - 18 ºD vrij hard water
18 - 30 ºD hard water

Hard water is niet ongezond. Ons lichaam heeft juist calcium en magnesium nodig voor gezonde tanden en botten. Daarentegen is zeer zacht water niet gezond omdat het koper kan opnemen uit koperen waterleidingen. Een waterhardheid tussen de 5,5 en 8,5 °D is ideaal.