Hoe snel valt een regendruppel?

welke snelheid kan een regendruppel bereiken?
graag een uitleg met een beetje wiskunde erin

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
X2xH2oxSx62:HOx24=heel snel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wiskunde wordt lastig. Natuurkunde!

Het beste antwoord

In onderstaande link staat voldoende wiskunde :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

30 feet per second, dus dat is ±36 kilometer per uur...

En het hangt van de grootte af van de druppel, hoe dikker de druppel hoe sneller die valt... Mist zijn minuscule druppels en die vallen (bijna) niet omlaag...

http://www.abc.net.au/science/articles/2009/06/17/2599893.htm

De wiskunde laat ik aan deskundigen over...
zie de links daartoe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het niet precies uitleggen, maar een voorwerp dat valt kan op een gegeven moment niet meer sneller vallen. Dit heeft ermee te maken dat de tegendruk dan ongeveer even groot wordt. (gebeurt ook als je een vrije val maakt) De snelheid die een druppel kan gebruiken zou je aan een natuurkunde leraar/lerares moeten vragen..(die van mij zou dat iig weten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In aanvulling op wat hierboven al staat: De snelheid wordt constant als de wrijvingskracht en de zwaartekracht even groot zijn (de som van de krachten is dan nul, en dus de versnelling ook, en dus is de snelheid constant: F = m*a)

De exacte snelheid van een regendruppel hangt dus af van de vorm en het oppervlak (die bepalen de grootte van de wrijvingskracht) en de massa (die bepaalt de grootte van de zwaartekracht) van de regendruppels.

Daarnaast is het van belang dat de regendruppels al heel lang vallen. Druppels die uit een mistwolk ontstaan bijvoorbeeld vallen veel zachter, want die zijn op een veel lagere plek ontstaan en zijn vaak ook nog kleiner (relatief veel oppervlak en dus veel wrijvingskracht), en het evenwicht tussen de twee krachten hoeft zich dus nog niet te hebben ingesteld!