Hoe wordt veerkracht berekend?

Bijvoorbeeld bij een bungeejump. Hoe weet men hoe ver het elastiek zal uitrekken met een bepaald gewicht?

Hier is vast en zeker formules voor, maar hoe meet je de veerkracht van een elastiek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (3)

Ja er zijn formules voor... De dikte van het elastiek bepaalt de maximale kracht en ook de lengte van de rek...

Toegevoegd op 22-06-2009 22:57:04
Veerkracht = kracht maal afstand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus elk elastiek is van oorsprong even veerkrachtig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat niet, maar ze hebben één soort waarvan de rek en trekkracht bekend is...
Er zijn zeker formules voor, gerelateerd aan het soort elastiek. En dat is niet zo ingewikkeld, want die kracht is lineair. (binnen bepaalde grenzen)
Maar bij een bungeekraan is dat veel te theoretisch.
Daar neem je een zandzak van 80 kilo en die gooi je naar beneden aan het elastiek. Als ie kapot slaat op de grond, dan is het elastiek een beetje te lang.
AWM
14 jaar geleden
Een bepaalde veer heeft een zogenaamde veerconstante. Deze is afhankelijk van het ontwerp van de veer en het materiaal waarvan die gemaakt is.

De volgende formule geeft de veerkracht weer:

F = k*x

F is veerkracht [N]
k = veerconstante [N/m]
x = uitwijking van veer ten opzichte van zijn ontspannen positie [m]

Dit geldt bij spirale trek- en druk veren.

Wat betreft de bungee ben ik met bovenstaande antwoord eens.