Een groene vlam uit het gasfornuis, hoe kan dat?

Ik kook sinds kort op een boretti gasfornuis. 1 van de 6 pitten (met 2 gasranden) gaf gisteren een felgroene vlam. Hoe kan dat? De andere vlammen zijn gewoon blauw/grijs.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.4K

Het beste antwoord

Het kan zijn dat er viezigheid, schoonmaakmiddel of zout tussen zat. Dat kan ineens een andere kleur geven door de verbranding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk is het bewuste pit vuil. Maak het eens schoon en daarna moet je een normale vlam krijgen.
Er zijn bv aanstekers die ook een groene vlam geven. Daar hebben ze een stukje koper in de brander gedaan. Dus eerst maar even schoonmaken lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijlijk vuil. Er kan ook( zeer onwaarschijnlijk) een lichtje in zitten. Ook kan de pit van een ander soort metaal gemaakt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk was de pit vuil... Een groene vlam kan ook komen van plastic dat brand, misschien lag er plastic in de buurt oid?