Zolang de aarde bestaat is er al stoom. Wat kun je er mee doen vroegen de eerste geleerden zich af. Nou je brandde je handen er aan, het was lekker heet. Dus kon je er huizen mee verwarmen en een lekker bad nemen. Stoombaden kwamen veel voor in het Turks Ottomaanse Rijk. Hierdoor komt het dat een stoombad weleens aangeduid wordt als Turks stoombad. Niet overal was natuurlijk stoom voorhanden zoals op IJsland. Dus ontstond al vrij snel de stoomgenerator, een apparaat waarin water door verhitting omgevormd werd tot stoom. Zo ontstond ook de eerste gemaakte stoom die onder druk stond. Stoom kon nu ook gebruikt worden om er mechanische energie mee op te wekken. Mechanische energie, daar hadden we wel behoefte aan, want vroeger ging alles met dier en mankracht. Lang is er geworsteld tot er een werkbaar apparaat werd ontwikkeld die de energie van stoom om kon zetten naar mechanische arbeid, een stoommachine dus.
Heron van Alexandrië (10 - 70) was de eerste die een stoommachine ontwikkelde.
Blasco de Garay voer in 1543 al met een met door stoom aangedreven schip in de haven van Barcelona, maar hield zijn uitvinding geheim.
We moesten tot 1763 wachten tot James Watt een opdracht van de universiteit van Glasgow kreeg een Newcomen-stoommachine uit 1712 te repareren. Hij verhielp de structurele gebreken en transformeerde het tot een werkend apparaat.
James is dus niet de uitvinder van de stoommachine, maar zijn aanpassingen aan het Newcomen model waren dusdanig ingrijpend dat algemeen gesteld wordt dat hij de geestelijke vader is van de moderne stoommachine.
De uitvinding van de (industriële) stoommachine markeerde het begin van de industriële revolutie. Voor het eerst was arbeidsvermogen overal realiseerbaar om machines aan te drijven, waar voor die tijd met handkracht, trekdieren, watermolens en windmolens moest worden gewerkt. De stoomlocomotief is een bekende toepassing van de stoommachine. Voor tijdelijk of licht werk kon een locomobiel worden ingezet.
Verdere toepassingen waren:
Stoomschepen, eerste auto, stoomturbine in elektriciteitscentrales, aandrijvingen in werkplaatsen zoals textielindustrie, pompgemalen, etc.
’s Werelds grootste stoommachine, de Cruquius, had een zuigerdoorsnede van 3,66 meter en werd gebruikt om de Haarlemmermeer mee droog te leggen.
Tegenwoordig wordt de stoommachine eigenlijk niet meer gebruikt en is vervangen door de dieselmotor en benzinemotor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

begin van de industrialisatie. Producten konden machinaal geproduceerd gaan worden. dit bracht een enorme sprong in welvaart.
13 jaar geleden
De uitvinding van de (industriële) stoommachine markeerde het begin van de industriële revolutie; voor het eerst was arbeidsvermogen overal realiseerbaar om machines aan te drijven, waar voor die tijd met handkracht, trekdieren, watermolens en windmolens moest worden gewerkt. De stoomlocomotief is een bekende toepassing van de stoommachine. Voor tijdelijk of licht werk kon een locomobiel worden ingezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen is de industrialisatie op gang gekomen en werden man/vrouw krachten door de stoommachines overgenomen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Omdat deze vraag in de categorie natuur en scheikunde staat, komt het milieuaspect (vervuiling door de stoommachines) hier natuurlijk ook ter sprake.
In deze link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Industri%C3%ABle_revolutie wordt e.e.a. benoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft er ook voor gezorgd dat mensen makkelijker het behang van hun muren af krijgen.
bamibal