Ik denk dat de snelheid in zoet water (iets) hoger is dan in zout water.

De toelichting: licht werkt anders dan bijv geluid. Geluid in lucht gaat ca 300 m/s en in water veel sneller 1500 m/s, dit komt door de hogere dichtheid.

Licht daarentegen gaat in vacuum de alom bekende 300000 km/s en in media als water, lucht etc langzamer door de interactie met de electronen wolken om de atomen.

Zie de link die erbij staat, daar wordt beschreven dat dit ook wel wordt weergegeven dat dit met de brekingsindex te maken heeft, omdat zout water een hogere brekingsindex heeft leidt ik daaruit af dat het dan een nog lagere snelheid heeft dan zoet water, maar dat is geheel mijn conclusie moet ik erbij zeggen
amigo
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat hangt van de concentraties af. In bijgevoegde link vind je een aantal waardes van brekingsindices van suikerwater volgens concentratie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Iets te snel geweest blijkbaar : gaat over draaiingshoek van gepolariseerd licht ipv over brekingsindex.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De snelheid van licht is lager naarmate de brekingsindex hoger is. Zout water heeft een hogere brekingsindex dan water zonder zout, en dus is de snelheid lager.