Bij de elektrolyse van een elektrochemische cel (ionen lopen van + naar -) moesten we aangeven welke reacties er ontstaan..?

Bij de + pool stond Zn (s) , K + en NO3 -
Bij de - pool stond Cu (s) , Pb 2+ en NO3 -
Maar , het probleem is dat de oxidator niet boven de reductor staat. Welke reactie moet ik nu nemen?

Toegevoegd na 23 minuten:
De voltmeter moesten we instellen op 2 volt gelijkspanning. Is het dan toch gedwongen loop & kan ik dan toch nitraat als oxidator gebruiken en koper als reductor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

ZINK is de reductor en wordt geoxideerd tot Zn2+ het is dan echter de kathode.
PB 2+ zal dan ontladen worden op de koperelektrode tot PB (lood).
De K+ en NO3- dienen dan als elektrolyt en zorgen voor het transport van de ionen als de elektroden verbonden worden.
De nitraationen zijn in dit geval geen reductor of oxidator.
Eerlijk gezegd vind ik het een vreemde cel.
Het is een constructie die ik niet ken, hij wijkt af van gangbare elektrochemische cellen.
Ik ga hier dan ook uit van waarschijnlijkheid.
Het kan zijn dat de bedenker een ander reactiemodel voor ogen staat.
Koper en zink worden in experimentele cellen wel in geleidende vloeistoffen geplaatst.
Er moeten dan wel maatregelen genomen worden om electrolyse tegen te gaan waterstofbelletjes en /of zuurtofbelletjes kunnen de elektroden bedekken zodat de reactie stopt, omdat gasbelletjes de stroom niet geleiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Heb je misschien ook een reactieformule hiervan?