Waarom worden lichtende nachtwolken juist in de maanden mei-juli waargenomen?

Ze komen voor op 80-90 km hoogte en onstaan bij zeer lage temperaturen (tussen -90 en -145 graden Celsius) uit meteorietenstof en waterdamp.
Vrij zeldzaam, en dit jaar nog niet gezien.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtende_nachtwolk

Zien we ze juist in deze tijd van het jaar doordat de schemering nu veel langer duurt, of spelen andere factoren een rol?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit zijn de zogenaamde noctilucent clouds. Je vermoeden is juist: ze ontstaan doordat de zon hoog boven de grond nog niet onder is.

(Ga naar zee, wacht tot de zon onder is, en beklim heel snel een duin - je zult de zon weer zien. Conclusie: hoe hoger je zit, hoe langer je nog door de zon wordt verlicht.)

In onze zomer gaat de zon niet snel onder. In juni komt de zon lang niet zo ver onder de horizon als in december. Daardoor is er een veel groter gebied boven ons waar de zon nog schijnt, ook al is het op het aardoppervlak al nacht.

Zie de Bronnen voor achtergrondinformatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het lijkt mij dat ze vaker in de periode mei-juli voorkomen omdat de zon heel lang blijft hangen op de noordelijke hoogtes in die tijd. In de winter staat er helemaal geen zon en dus niks om te reflecteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in deze dagen in noord-Denemarken bent, kun je al zien dat het niet meer donker wordt verder op. Ik denk dat je dat tegen de wolken ziet reflecteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dan de zon eronder kan komen... in andere maanden kan dat niet dan is de zon te laag en al onder voor dat dat mogelijk is...
Ja je vermoeden is juist en de laatste zin, dat is het precies...