Hoe werkt een kerncentrale globaal en waaruit betaat het afval.

Volgens mij worden er hele kleine uranium of plutoniumstaven gebruikt als brandstof. Vanwaar dus de enorme hoeveelheden afval en wat is het precies

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

het antwoord kun je toch wel heel gemakkelijk vinden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerncentrale

In een kerncentrale maakt men gebruik van de 'brandstof' uranium om warmte te genereren. Hiermee produceert men stoom om via een turbine een elektrische generator aan te drijven. Bij het splijten van uranium komt een grote hoeveelheid warmte vrij. Dit splijtingsproces vindt plaats in de kernreactor van de centrale. Voor het splijtingsproces in een kernreactor is een specifieke isotoop van uranium nodig: uranium-235. In natuurlijk uranium zit gemiddeld 0,7% van dit uranium-235. De meeste kernreactoren hebben uranium nodig waarin minstens drie procent uranium-235 aanwezig is. De tussenstap die hiervoor nodig is, heet verrijking.

Bij de splijtingsreactie in een kernreactor ontstaan verschillende radioactieve stoffen. Via de ventilatieschacht van het reactorgebouw en het koelwater worden minieme hoeveelheden radioactieve stoffen in het milieu geloosd. Nadat een lading kernbrandstof "op" is gebrand, is ze nog langere tijd "heet" (hoog radioactief). De brandstof wordt daarom eerst een periode - meestal een aantal jaar - in een grote waterbak opgeslagen. Daar wordt de straling geabsorbeerd en de warmte die door het radioactieve verval wordt geproduceerd, afgevoerd. Na verloop van tijd neemt de activiteit van de oude brandstofelementen af, zodat ze droog kunnen worden opgeslagen. Deze brandstofelementen zijn dan echter nog steeds hoog radioactief, en moeten dan ook voor vele duizenden jaren uit het milieu gehouden worden. In verschillende landen worden dergelijke gebruikte splijtstofelementen opgewerkt: de bruikbare isotopen worden eruit gehaald om nieuwe splijtstofelementen te fabriceren. Wat overblijft, zijn verschillende soorten radioactief afval. In veel landen is er nog geen definitieve opslagplaats voor dit radioactieve afval.

volgende keer eerst even zelf zoeken hè?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Deva, Als het antwoord er al staat hoef je het niet te kopieëren en plakken hier.

Andere antwoorden (2)

Een kerncentrale is niets anders dan een kachel... En die kachel daar gooi je geen hout op of olie, maar radio-actief materiaal... Dan dat warmt op...

Je steekt er een remmer in, en trekt die eruit als het te heet wordt... En met die warmte kun je gaan spelen, bijvoorbeeld een turbine hard laten draaien als je stoom maakt van water door de warmte... Maar de koppeling warmte en stroom is vrij willekeurig...

Maar het is niets anders dan een kachel... En net als in een kachel heb je verbrandingsresten, as zal ik maar zeggen, dat gooi je weg of werk je weer op... Werk je het weer op, dan kun je daar ook een bom van maken zoals net in Noord-Korea gedaan is...

Simpel gezegd is het dit...

Toegevoegd op 15-06-2009 15:42:05
Plutonium 239 is een stof die zich heel goed leent voor dit soort kachels...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad wel een heel simpele voorstelling van zaken. Een kachel werkt doorgaans op brandstof dat met zuurstof reageert en warmte produceert. In een kerncentrale laat je deeltjes terugvallen naar een lager energieniveau waarbij de reactie warmte geeft en radioactive straling. Ook het afval kan je best wel specificeren vind ik.... Maar op zich, eenvoudig gezegd heb je in weze natuurlijk gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan dat ook wel, maar zeker niet beter dan jij... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, je bent weer prima op weg +1.
Er wordt uranium-235 voor gebruikt als grondstof. Dit materiaal wordt niet verbrand (met zuurstof) zoals in een gewone centrale, maar de moleculen in het uranium splisen zich als het ware in brokstukken omdat de uranium-235 verbinding niet stabiel is. De kleine deeltjes die vrijkomen, neutronen "steken" weer andere uraniumdeeltjes aan om te vervallen. Er ontstaat een kettingreactie en die kettingreactie moet met name gecontroleerd worden in een kernreactor. Gaat dat mis, dan krijg je een ontploffing zoals in Tjernobil.

Uranium-235 komt natuurlijk voor, maar in hele lage concentraties. Om het in een reactor te kunnen gebruiken moet het percentage worden opgeschroeft. Dat heet verrijken. Voor een kerncentrale is een verrijking naar 3% voldoende, voor een kernbom is 20% nodig.

Het delven en verrijken van het uranium is bijzonder milieuonvriendelijk. Uraniumerts moet in grote hoeveelheden gedolven worden want in 1000 kilo erts zit maar 1 kilo uranium. Slechts de helft - van die ene kilo - kan, met allerlei zeer giftige zuren en chemicaliën, vrijgemaakt worden uit het erts: Voor 500 gram uranium is dus 1000 kilo erts nodig. (Radioactief) afval en chemisch vervuilde aarde blijven in grote hoeveelheden bij de mijn achter. En dan is het material nog niet verrijkt en daarna verbruikt in een reactor.

De hoeveelheid afval is dus echt wel een probleem in alle stappen van het proces.

Hoe de kernreactor werkt is te zien in onderstaand filmpje (link 1) en beschreven op een ander forum (link 2).

Toegevoegd op 15-06-2009 16:24:11
Over het kernafval in België vond ik de volgende getallen en splitsing in verschillende typen afval:

http://www.sckcen.be/nl/Wetenschap-Samenleving/Gezondheid-Veiligheid/Radioactief-afval