Hoe snel is stroom?

Stel ik heb een snoer met stekker wat helemaal reikt tot aan New York. Ik staat hier in Amsterdam de stekker in het stopcontact. Hoelang duurt het voordat je in New York je lampje kan laten branden.
In theorie dan. Want ik neem aan dat het in realiteit niet zal werken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

De vraag gaat dus over het elektromagnetisch veld? Dan is het antwoord bijna lichtsnelheid.

Veel hangt echter af van de weerstand die het materiaal heeft.

Voor een correct antwoord lees even de URL.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met de snelheid van het licht, maar zal dze snelheid nooit halen agv de kwaliteit van het koper. De weerstand van het koper is de oorzaak dat het lampie niet zal doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar seconden, als het zou werken, in werkelijkheid lukt dat nooit omdat de kabel gaandeweg spanning verliest. Tenzij je dure tussenstations en kabels gebruikt die extreem goed geïsoleerd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik me goed herinner gaat electrische stroom met ongeveer
dezelfde snelheid als het licht maar in de vraagstelling zou er sprake zijn van veel weerstand door een (dunne?) draad waardoor er een vertraging van enkel seconden tot minuten zou optreden.
Onder ideale omstandigheden echter kan het in 1 seconde 10x
rond de aarde gaan!Of in 1 seconde naar de maan..