Waarom krijg je een schok van een stroom als je schoenen aan hebt

Als ik een rubber staafje in het stopcontact stop, voel ik daar niets van (uitleg: ik gebruik iets wat geen stroom geleid)
Stop ik een paperclip in het stopcontact en sta ik op rubberen zolen, krijg ik toch een schok, terwijl er geen aarde gemaakt zou kunnen worden door mijn isolerende schoenen.
Hoe kan het toch zo zijn dat ik die schok krijg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij verwacht geen schok, de meesten gelukkig wel.
Jij bent zelf de gesloten cirkel namelijk. Zo kan je je ook verbazen over het branden van een fietslamp door een dynamo. Deze fiets staat ook op rubberen banden maar zal voor sommigen geen gesloten cirkel hebben. (hint…. fietsframe) Advies, niet je rubberlaarsjes aan doen als je met een stok een hoogspanningskabel aanraakt. Dat iets niet geleidt wil niet zeggen dat het nooit geleid, als de spanning maar hoog genoeg is (met lomp geweld wil bijna alles) én een cirkel hoeft geen cirkel te lijken maar kan het wel zijn.

Antwoorden (4)

De stroom gaat door je heen, tot de zool en weer terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou in tegenspraak zijn als ik, net als een vogel op of aan een hoogspanningslijn ga hangen. Dan zouden alle vogels dood zijn lijkt mij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ze gaan pas dood zodra ze de grond zouden aanraken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar das zou suggeren dat de vogels ook een schok zouden krijgen als ze op die lijn zitten, wat ik zie een vergelijking tussen een vogel die verbinding maakt met een stroomkabel en tot de grond de lucht als isolator heeft en ik die de stroomdraad raakt en mijn schoen als isolator heeft.
Als je heel goede geisoleerde schoenen hebt dan kan je nog wel een schok krijgen omdat de stroom zich verspreid over de huid. Je wordt wel elektrisch opgeladen.

Bij vogels is het oppervlak veel kleiner en als zij op een stroomdraad gaan zitten hebben ze hier niet veel last van omdat ze ook sneller elektrisch zijn opgeladen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aarde geeft een elektrische weerstand aan. zonder aarde kan je dus een schok krijgen.

gegeven; rubber geleidt niet
jij geleidt wel
rubberen zolen geleiden niet
een paperclip geleidt wel

op zich geen probleem, tenzij je met een paperclip in het stopcontact gaat staan roeren op je rubber zolen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap je antwoord niet... Rubberen zolen geleiden niet schrijf je, mijn lichaam die eventueel verlengt met paperclip de op spanning zijnde kabel raakt zal geen gesloten cirkel vormen, dus... Verwacht ik geen schok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij verwacht geen schok, de meesten gelukkig wel.
Jij bent zelf de gesloten cirkel namelijk. Zo kan je je ook verbazen over het branden van een fietslamp door een dynamo. Deze fiets staat ook op rubberen banden maar zal voor sommigen geen gesloten cirkel hebben. (hint.... fietsframe) Advies, niet je rubberlaarsjes aan doen als je met een stok een hoogspanningskabel aanraakt. Dat iets niet geleidt wil niet zeggen dat het nooit geleid, als de spanning maar hoog genoeg is (met lomp geweld wil bijna alles) én een cirkel hoeft geen cirkel te lijken maar kan het wel zijn.
Je wordt 100 X per seconde opgeladen tot 300 volt en weer ontladen telkens om en om positief en negatief.
Je capaciteit is ongeveer 100 picofarad.
Er loopt door de wisselstroom dus werkelijk een kleinen stroom die -als deze door je vingers gaat , voelbaar is/kan zijn.
MET KLEM WIJS IK ER OP DAT DIT EXPERIMENT GEVAARLIJK IS,
als je schoenen niet goed isoleren (bv. nat zijn )en/of je raakt met enig ander lichaamsdeel een geleider aan die geaard is, dan kan deze proef dodelijke gevolgen hebben.
NIET doen dus.