Ja, dood is dood maakt niet uit hoe stijf word het toch wel. Dit verschijnsel ontstaat doordat het bloed stolt. Dus tenzij je al het bloed er uit haalt (en ook dan word het stijf door de pezen die uitdrogen) word het stijf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de doodsoorzaak is onbelangrijk in deze. Rigor mortis ontstaat doordat na 1 tot 4 uur de spieren stijf worden en verdwijnt na circa 48 uur door de afbraakprocessen in het lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, RM zal altijd optreden, ongeacht de doodsoorzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het stollen van het bloed is zeker niet waar, omdat dat een reactie is tussen bloedplaatjes en zuurstof, en heeft niets met leven te maken, maar door het niet kunnen afvoeren van calcium ionen in de spiercellen,
calcium ionen binden deactin en myosin vezels aanelkaar zodat die spier samentrekt, om die calcium ionen weer uit die spiercel te krijgen is de neurotransmitter acetylcholine en het energie molecuul adenosine triphosphate ( afgekort ATP) nodig
wanneer er het bloed niet meer rond kan stromen is er geen aanvoer meer van ATP en als de reserve's in de cel op zijn, kunnen de calcium ionen ook niet de spiercellen uit en blijven de spieren in hun positie staan.
het intreden van rigor mortis is niet direct en kan tussen 2 tot 6 uur ( afhankelijk van de omgevingstemperatuur, hoe warmer hoe sneller) na de dood zijn, en is dus ook nog niet na 45 minuten al afgelopen, dit proces begint meestal bij de kaak en trekt over een tijd van ongeveer 6 uur over het hele lichaam.na een tijd van 12 tot 24 uur is rigor mortis volledig in werking, rigor mortis houd stand van 48 uur tot zelfs 72 uur. ( tevens ook weer afhankelijk van de temperatuur, en het glycogeen gehalte ( glycogeen zijn koolhydraten omgezet naar bruikbare energie in het lichaam)
door een tekort aan zuurstof word glycogeen omgezet naar melkzuur, wat een bederf proces in gang zet eiwitten worden door melkzuur afgebroken waardoor de spieren weer lijken te ontspannen maar in feite afgebroken word