Hoe kan het dat de basisvorm van een boom of een plant 'rond' is, en bv. niet 'vierkant' ?

Hoe kom ik op deze vraag?
Ik maak metalen sculpturen van dieren en planten en merk dat de basisvorm in de natuur 'rond' is. Zoals bv. boomtakken, rietstengels en poten van dieren.
En betekent dit, dat wij als mens de driehoekige en vierkante vorm hebben 'uitgevonden'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Omdat een groeiend organisme vanuit een middelpunt evenredig naar buiten uitzet. Overigens komen vierkanten en driehoeken in de natuur ook voor, denk maar aan kristallen. Die zijn dan ook niet op dezelfde wijze ontstaan als organismen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk omdat bomen en planten groeien vanuit 1 punt (takken bijvoorbeeld) met vaak een gelijkwaardige snelheid in alle richtingen.
Een andere mogelijkheid is dat deze vorm het efficiëntst is. Een bolvorm heeft namelijk de grootst mogelijke inhoud in vergelijking met het oppervlak.
In de natuur is de buitenschil het meest kwetsbaar voor natuurverschijnselen en dieren. Bij bolvormen is de inhoud het meest "beschermd" door de relatief kleine buitenschil en misschien dat deze bomen en planten dus beter konden overleven.

Toeval zou ook een goede optie kunnen zijn trouwens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ronde vorm is voor warmbloedige dieren de beste.
Rond heeft de beste verhouding inhoud/oppervlak. Er gaat dus het minste warmte verloren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat komt omdat de aarde draait. Hierdoor komt het licht telkens van een andere kant. Als de basis rond is, vangt 'ie het meeste zonlicht, en dat is een belangrijke voedingsbron voor veel planten en bomen.

Toegevoegd op 12-06-2009 12:40:43
goeie vraag trouwens! niet veel mensen valt zoiets op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een misverstand dat planten en bomen allemaal rond zijn.
De meeste bomen zullen dat wel zijn.
De planten echter, zijn wel vaak rond, maar ook vierkant, driehoekig, plat, ovaal, soms met ribbels en allerlei anderen vormen.
Het is zelfs zo, dat je heel veel van deze vormen ook bouwtechnisch terug ziet.
Vormen van damwanden en dakplaten, zie je ook terug in de natuur, alsof ze afgekeken zijn!
Dus of de mens ze heeft uitgevonden betweifel ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De natuur kent geen vierkant, het is een menselijke uitvinding... evenzo driehoekig enz enz...

Dat zijn de wetten van de mind, van de gedachte... Die maken het gelijk, evenredig... Natuur groeit vanuit niets, niets is een punt en is rond... Als dat groeit, groeit het punt tot een cirkel... of ovaal...

Zo zit dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan vierkante stengels en ook driehoekige, maar nog veel meer vormen!