Wat gebeurt er met een ijsklontje van water als je het in 96% alcohol legt van -10celcius ?

Toegevoegd na 2 minuten:
Zal het ijsklontje smelten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (4)

nee het ijsklontje zal niet smelten je hebt hooguit kans dat het groter word. Een fles extreem sterke drank kan je ook bevriezen dan is het water bevroren en de alcohol kan je er uitgieten. (beetje zonde van de drank)

maar daar zit jou antwoord dus ook in. je kan ijsklontjes bewaren in ijskoud alcohol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het zal niet smelten, omdat de omgevingstemperatuur -10 graden Celsius is. Alcohol bevriest niet omdat het smeltpunt rond de -114 graden Celsius is. Het ijsblokje groeit dus ook niet.
Eigenlijk gebeurt er dus niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ijsklontje zal niet smelten van het is -10°C.
Maar... het ijsklontje kan wel oplossen in de alcohol.
Alcohol en water zijn goed mengbare vloeistoffen en lossen dus in elkaar op.
Grote kans dus dat je ijsklontje wel verdwijnt (maar dus niet smelt maar oplost).
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk 't ook. Kijk maar bvb naar die spraybussen met ruitenontdooiers... bevatten ook meestal ethanol of alcohol.
Zolang de temperatuur van -10°C gehandhaafd blijft gaat er met het klontje niks gebeuren, het ijs kan pas smelten vanaf 0°C