Alle magneten verliezen op den duur hun magnetisme.
Je kunt dat vertragen door een 'kortsluiting' te maken tussen de polen met een ferro-metaal. (zie de afbeelding met de plaatjes die op de polen van de magneten zitten.
Je kunt het versnellen door de magneet aan sterke mechanische belastingen bloot te stellen (op slaan met een hamer) of hem te verhitten.
Plaatje bij antwoord
escape
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

soms is het mogelijk ja, door hem op de grond te gooien bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder bijzondere omstandigheden kan een permanente magneet zijn magnetische eigenschap snel verliezenn, onder andere door sterke verhitting, stoten en demagnetisering met behulp van andere magneten. Onder normale omstandigheden vindt het verlies van magnetisme echter zeer langzaam plaats.

Magnetisme is een eigenschap van het ferromagnetische materiaal waaruit een magneet bestaat en waarin de magnetische dipolen alle permanent dezelfde kant op staan.
Als je de richting van de dipolen verstoort, zal de magneet zijn magnetisme verliezen of wel het magnetisme wordt geneutraliseerd.

Oorspronkelijk werden permanente magneten van staal gemaakt en dit materiaal verloor zeer snel zijn werking als magneet. Moderne magneten worden gemaakt uit legeringen van ijzer, nikkel en kobalt waaraan nog enig aluminium, mangaan en koper wordt toegevoegd, of ook keramische stoffen zoals bariumoxide en ijzeroxide. Zeer sterke magneten maakt men tegenwoordig uit gesinterde combinaties met zeldzame aarden, zoals samarium-kobalt of neodymium-ijzer-boor. Deze moderne magneten verlieze pas over een heel heel lange tijd iets van hun kracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Basta!
Een magneet verliest ook zonder te verhitten en te stoten zijn kracht.
Moderne materialen gaan dat wel steeds beter tegen.

Feit is dat van bijvoorbeeld luidsprekers het klankbeeld veranderd door o.a. verlies van magnetische kracht.
13 jaar geleden
Als je een magneet laat vallen kan hij ook minder sterk worden omdat de deeltje die in een magneet zitten (normaal netjes geordend, wijzend naar 1 kant) dat door de war raken en dan dus minder goed werken.
Het is een beetje lastig uit te leggen, maar hopelijk is het een klein beetje duidelijker :)