Waarom ontstaan er vlokken als je zou in een pan water doet dat nog niet kookt?

Als ik water opzet voor de pasta, dan doe ik er zout bij wanneer het water kookt. De zout lost op die manier gelijk op en is er niks aan de hand.

Maar doe ik het zout iets te vroeg in het water, dus als het nog niet kookt, dan drijven er allemaal kleine vlokjes aan de oppervlakte van het water.

Hoe komt dit? Wat voor chemisch proces speelt zich hier af?

Toegevoegd na 41 seconden:
zou moet natuurlijk ZOUT zijn ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Er treden geen chemische processen op bij het oplossen van zout in water. Sommige zouten zijn goed oplosbaar in water.

Als je een zout oplost, komen ionen los uit de vaste stof. Om die ionen vormt zich een watermantel. Ionen zijn negatief of positief geladen en watermoleculen hebben een positieve en een negatieve kant (net zoals de noord- en zuidpool van een magneet). Omdat de watermoleculen niet reageren met de ionen, maar er rondom gaan zitten is oplossen geen reactie met water.

Daarom staat in reactievergelijkingen voor oplossen geen water.

Voorbeeld, keukenzout lost op in water:
NaCl -> Na+ + Cl-
Complexe ionen blijven intact dus niet:
NaNO3 -> Na+ + N3- + 3O2- of zoiets maar:
NaNO3 -> Na+ + NO3- en
NH4Cl -> NH4+ + Cl-

In jouw voorbeeld gebruik je keukenzout, dus natriumchloride. Wat je ziet zijn waarschijnlijk nog kleine stukjes zoutkristal die niet opgelost zijn en lichter zijn dan het water en erop drijven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kan het ook zijn dat je onzuiver zout gebruikt zoals zeezout of waaraan kruiden toegevoegd zijn? Als ik het zelf even nadoe dan zie ik bij het oplossen in koud water ook maar weinig verontreining. Het lost ook zo op als je het door het koude water roert.

Toegevoegd na 2 uur:
In het zeewater bevinden zich diverse zouten in opgeloste toestand. Eén liter zeewater bevat ongeveer 35 gram zouten:

24 gram natriumchloride
5 gram magnesiumchloride
4 gram natriumsulfaat
0,7 gram calciumchloride
0,8 gram magnesiumbromide

Daarnaast kunnen er wat verontreinigingen in komen. Het wordt namelijk gewonnen door lage muurtjes in de zee te bouwen. De deeltejs kunnen moeilijk oplossen of worden heel fijn verdeeld in het kokende water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat ik denk er gebeurt is dat het water net niet kookt maar wel bijna. Als er verder niets in de pan zit treedt er iets op dat kookvertraging heet, dat heeft te maken met het feit dat het vormen van de eerste gasbellen lastig is.

Het zout dat je toevoegt geeft door zijn oppervlak de gasbellen een kans om te ontstaan, maar tegelijk lost het zoutkristal ook weer op, dat geeft iets wat ik "troebeling" zou noemen en jij mogelijk vlokken. (zou je bijv een handje rijst in dit water gooien zie je op die rijst ook allemaal gas belletjes zitten.

Kook het water eenmaal goed dan onstaan er grotere bellen en heb je dit niet meer

Toegevoegd na 1 minuut:
o ja, en als er echt iets bovenop drijft zijn dit wat onoplosbare delen, als het water goed kookt wordt het zo goed gemengd daardoor dat deze stofjes niet bovenop liggen
amigo
13 jaar geleden
het zou kunnen zijn dat het gaat om hard water waar dus kalk en magnesium in opgelost is. Door koken slaat dit kalk en magnesium neer als calcium- en magnesiumcarbonaat. Dit is een vrij traag proces waardoor het neerslag aangroeit op je pasta en de pan, Door zout toe te voegen onstaat er het zg. zouteffect en slaat het magnesium en calcium carbonaat snel neer. Het neerslag heeft niet de tijd om een oppervlak te vinden om op neer te slaan en slaat in de vrije vloeistof neer als zwevende vlokken. Om dit te checken zou je water zonder pasta kunnen koken, af koelen en dan gebruiken voor pasta. Door het eerst te koken slaat het kalk neer en wordt het water zacht en moet er geen vlokken onstaan als je er zout aan toe voegt.