De wind ontstaat door drukverschillen in de atmosfeer en gaat in eerste instantie van stijgende luchtdruk richting dalende luchtdruk. Door corioliswerking buigt de lucht echter af en gaat parallel aan de isobaren (met op het noordelijk halfrond de lage druk aan de linkerkant) waaien. En waar het naar toe gaat: de wind gaat in een rondje!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wind wordt veroorzaakt doordat lucht op de ene plek opwarmt en op de andere afkoelt, waardoor het gaat stromen. Het kan dus in principe elke dag ergens anders vandaan komen en ergens anders naar toe gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
...en door dat opwarmen en afkoelen krijg je hoge- en lagedrukgebieden. Lucht stroomt natuurlijk van het hogedrukgebied naar...

heel goed!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op dit moment komt de wind ongeveer uit het Noord-Westen. Deze zal dus naar het Zuid-Oosten gaan.