Als je met een felle lamp door je vinger schijnt, waarom zie je dan je vingerkootje niet?

Als je met een felle lamp door je vinger schijnt zie je een grote egale rode gloed. Ik vraag mij af waarom je geen zwarte vlek in het midden zit, immers, je vingerkootje laat toch geen licht door?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (4)

Het licht wordt door het weefsel verspreidt door je hele vinger. Diffuus beeld. Je ziet wel een beetje een schaduw waar je botje zit.

Toegevoegd na 3 uur:
verspreid...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het licht wordt door het weefsel verspreidt door je hele vinger. dus je kan geen botje zien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast de lichtverspreiding door het weefsel, is het botje bovenin je vinger ook klein, zie deze röntgenfoto:
http://www.icaen.uiowa.edu/~dip/examples/images/hand.gif .
Waar je vingerbot dikker is, is je vinger zelf ook dikker. Dus een lamp is niet sterk genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft te maken met de apsorbsie en transmissie van wit licht.
De rode kleur wordt maximaal doorgelaten door de kleur van het bloed en door de verspreiking van het rode licht door de vinger heen valt het botje niet op.
Bij een andere golflengte zij je het botje echter heel goed
omdat dat een "kleur licht id die door calcium meer geabsorbeerd wordt dan door de rest van het weefsel.
Deze stralen zijn Röntgenstralenn en kunnen alleen zichtbaar gemaakt worden met fotografisch papier of een vel papier wat met een "glow in the dark "pigment is
behandeld.
Ik raad je echter af dit te proberen, deze straling beschadigt door zijn hoge energie het weefsel waar het doorheen gaat.
Het grootste probleem waarom je het botje niet ziet in de lichtgeleiding van de rode kleur door het weefsel om het botje zo groot is dat het contrast te gering is om een mooi scherp beeld te maken.
Nu snap je misschien ook dar W.C.Rontgen, die grotendeels in Nederland opgroeide, zo verbaasd was dat hij met de door hem gemaakte lichtbron wel een scherp beeld van zijn vingerbotjes kreeg.
Hij zag meteen het belang daarvan in en noemde het X stralen, de reden dat vrijwel overal Rontgenstrale X rays genoemd worden.
In Nederland en Duitsland worden het echter wel Rontgenstralen genoemd om de uitvinder die de kennis belangeloos prijsgaf , te eren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wederom excuses voor de vele en onverklaarbare fouten
in de spelling.