Hoe kun je de opbouw van kleuren verklaren?

Voor NaSk moet ik verklaren wat de opbouw van kleuren is. Ik kan er nergens iets over vinden. Kan iemand me helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wikipedia kleurenspectrum

Het beste antwoord

Het licht dat uiteenvalt door de werking van een prisma zoals bij een regenboog, valt uiteen in de kleuren: rood, oranje, geel, groen, blauw, violet en indigo.

Wordt dat bedoeld?
blauw en rood samen wordt paars.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Aan de hand van licht kan je verschillende kleuren aangeven, Hoe meer nanometers de lichtsterkte heeft hoe warmer en roodkleuriger hij zal worden (denk maar eens eens aan een laserstraal, heeft veel nanometers in zijn kast dat begint al vannaf 650 nanometer of nm)

Hoe minder nanometer de lamp heeft, bijvoorbeeld 470 nanometer dan heeft de lamp meer een blauwe kleur. en heeft een heelwat kouder gevoel.

zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleur

bij een prisma proberen ze de drie hoofdkleuren (rood, groen en blauw) te splitsen, aan de hand van dmd's gaan ze dan verschillende kleuren realiseren met een bepaalde frequentie.

voor meer informatie.. stuur gerust een bericht ;-

Toegevoegd na 1 minuut:
een laserstraal heeft meestal een rode en sterke kleur, een warm gevoel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Technisch gezien is er geen kleur voor jou als geen lichtbron is, je ogen dicht hebt, blind bent of als er geen object is (iets om te zien).

Kleur zie je door wat het object/oppervlak terugkaatst waar de lichtbron op valt. (Uitgaande van daglicht)
Wanneer je zwart ziet wordt er simpel weg bijna al het licht van de bron geabsorbeerd en niks terug gekaatst. Zwart is ook geen kleur. Wit is een reflectie van al het licht, niks wordt geabsorbeerd. Daarom is een zwarte motorkap van een auto heet en van een witte veel minder.
Het hangt dus van de eigenschap af van het object wat het absorbeert en terugkaatst. Kleur is niet tastbaar, wat weerkaatst wordt, wordt opgevangen door de kegeltjes en staafjes in je ogen en geregistreerd in je hersenen als kleur.

Dan hangt het er nog af van wat voor lichtbron je hebt en de sterkte natuurlijk.
Oranje lantaarnpalen geven 's nachts een hele andere indruk van kleur als de gewone. TL licht ook weer want dat is geen volledig kleuren spectrum.