Kan ik met een simpele computer ventilator, klein beetje stroom opwekken?

Met een dc (of asynchroonmotor) zou het wel kunnen, als de motor hard draait dan wekt die stroom op...
Is dit met een computer ventilator ook mogelijk?
Het maakt me niet uit hoeveel opgewekt wordt.. maar... gewoon het idee of het opgewekt wordt?

M.v.g en b.v.d !

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

ja maar dat is moeilijk omdat die op een hoog toeren tal draaitj le moet dan met een overbrenging werken om de motor sneller te laten draaien.
een pick up motor is beter want dat is een lage toeren motor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Absoluut. Het ding werkt gewoon als dynamo als je hem aan het draaien brengt. Daar zit zelfs een verhaaltje aan vast. Als je je verstofte PC et perslucht reinigt, dan kunnen de fans als een gek gaan draaien. Daarmee kun je de elektronica van je PC mee opblazen. Door de hoge spanning die daarmee opwekt, dus.
escape