Normaal gesproken niet - dat zou wel heel toevallig zijn.

Maar als je een voorwerp laat vallen, en er is geen wrijving - dat wordt de zwaarte-energie volledig omgezet in bewegingsenergie.

Je staat bijvoorbeeld met een bal op een balkon. Je hebt de bal vast. De bal heeft dan een bepaalde zwaarte-energie, maar geen bewegingsenergie (want de bal staat stil).

Laat je de bal los, en kijk je vlak voordat hij de grond raakt, dan heeft de bal geen zwaarte-energie meer, maar wel bewegingsenergie.

Toegevoegd na 1 minuut:

Dus de bewegingsenergie *aan het eind* is precies gelijk aan de zwaarte-energie *aan het begin*. Gedurende de val wordt zwaarte-energie geleidelijk aan omgezet in bewegingsenergie.
Cryofiel
13 jaar geleden
nee dat is niet gelijk