Als je 5 cent van een flat laat vallen en het raakt iemand is het niet dodelijk,maar wat nou als je €2 van een flatgebouw laat is het dan wel dodelijk

Als je 5 cent van een flat laat vallen en het raakt iemand is het niet dodelijk, dit komt omdat de massa te klein is, maar wat nou als je €2 van een flatgebouw laat is het dan wel dodelijk. Heeft de €2 munt dan wel genoeg massa?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is best knap. Maar het is allemaal theoretisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het eens met een goudstaaf proberen !

Antwoorden (11)

Weinig kans lijkt mij. daarvoor is het nog te licht en te klein. het zal niet dwars door je hersenen inslaan, misschien wel verwonden als de flat hoog genoeg is en het je precies op de kant raakt.
13 jaar geleden
Nee, iets kleins als een muntstuk heeft niet genoeg gewicht om dodelijk te zijn op zo'n manier.

Daarnaast is er een maximale snelheid die een vallend object bereikt en die ligt gewoon te laag.

Doet het misschien pijn? Ja, vast wel, maar dodelijk is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weinig kans, het doet wel heel veel zeer denk ik....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is 2 euro nog niet dodelijk denk ik maar ik heb een link met formules gevonden waar je het evt zelf kunt uitrekenen

Die vond ik nav van dat verhaal dat de kogel, als waarschuwingsschot afgevuurd bij het vallen een dodelijk slachtoffer zou hebben gemaakt (maar dat blijkt ook discutabel)

die link
amigo
13 jaar geleden
Dat is echt niet dodelijk hoor, misschien wel (heel erg) pijnlijk, maar zo'n ding is veel te klein om dodelijk te zijn. (tenzij je het inslikt en je het er niet meer uit krijgt, maar dan is alles dodelijk...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ook een twee euro munt niet dodelijk zal zijn zit hem vooral on de vorm.
had het de vorm van een spitse 7.62 kogel, dan zal deze -als het een hoge flat is, voldoende snelheid kunnen maken om -althans in theorie- een mens te doden als hij zeer ongelukkig terecht komt.
Je hebt het niet over de hoogte van het flatgebouw en die heb je van tot ruim 800 meter hoogte( ik meen in Dubai)
De munt heeft door zijn vorm veel wrijving met de lucht en zal zijn eindsnelheid sneller bereiken dan de eerder beschreven kogel.
Tevens is de dichtheid van de kogel wat hoger (uitgaande van lood 11.2 Kg/L en de munt is van ijzer/nikkel/messing dus ongeveer 8KG/L) en zal hij met de punt naar beneden de geringste weerstand hebben en dus flinke vaart maken.
Dus denk ik dat je van de hoogste flat ter wereld een 2 euromunt overleeft maar een even zware kogel met spitse punt niet als deze je ongunstig raakt.
Ik heb dit wel eens eerder als argument gebruikt dat je nooit in de lucht omhoog moet schieten.
In het ongunstigste geval kan de kogel als hij naar beneden valt ook iemand doden.
Een kogel is echter gemaakt om iemand te doden en een 2 euromunt niet.
In de armste landen kun je van 2 euro zelfs een dag leven!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een 2 euro muntstuk is misschien wel zwaarder maar ook groter dan een 0.05 euro munt, dus zou het lijkt mij ook meer luchtweerstand hebben, maar je zou het eens moeten proberen ;) of stuur het op naar mythbusters xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mythbusters hebben dit al gedaan, denk maar in die ene aflevering dat ze het Empire state building opgingen, daar was eruit gebleken dat een muntstuk gewoon niet de snelheid heeft om iemand fataal te verwonden, maar als hij in je oog komt als je bijvoorbeeld omhoog kijkt dan zou je wel blijvend blind kunnen worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut dodelijk!!!

Dat zijn 40 munten van 5 cent = een blok metaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een vallende munt in lucht werken drie krachten in:
de zwaartekracht trekt het deeltje naar beneden; de opwaartse kracht of archimedeskracht en de wrijvingskracht tussen de lucht en het deeltje werken dit tegen. De constante valsnelheid (ook wel zweefsnelheid) wordt bereikt wanneer de zwaartekracht gelijk is aan de andere twee krachten:
Fgewicht = Fwrijving + Farchmedes
Uiteindelijk bepalen de snelheid en de remweg de botsingenergie die beschikbaar is het op moment van je botsing.
De kinetische energie wordt geheel of gedeeltelijk gebruikt voor vervorming van het muntstuk maar in het voorbeeld voornamelijk het vervormen van het hoofd (zoals bij bijvoorbeeld de kreukelzone van auto's in een verkeersongeval).
V1na – V2na = -e(V1voor – V2voor)

De wrijving die de beide muntstukken tijdens hun val ondervinden en die tenslotte de valsnelheid bepalen kan voor beide muntstukken verschillend zijn maar niet perse noodzakelijk. Dit kan alleen proefondervindelijk vastgesteld worden.
Er van uitgaande dat de valsnelheid van het 2 euro stuk groter is dan het 5 cent stuk en het feit dat een
2 euro stuk zwaarder weegt, resulteert in het feit dat de vrijkomende kinetische energie tijdens de botsing van het 2 euro stuk groter is, met als gevolg dat de schade aan het hoofd ook groter zal zijn.

Of deze botsingenergie dodelijk is voor het slachtoffer valt te bezien en kan ook in dit geval alleen proefondervindelijk vastgesteld worden.

Onderzoekers in de VS hebben uitgerekend dat de valsnelheid van een penny 108 km/h is wanneer je deze van het Empire State Building (443 meter) zou laten vallen. Om te onderzoeken of die penny schade aan een mensenhoofd zou kunnen aanrichten, hebben zij met een omgebouwd nietpistool een penny met 103,6 km/h afgeschoten op een schedel, voorzien van een laagje speciale ‘ballistic gel’, die door de FBI bij kogelproeven wordt gebruikt. (Op die manier bootsten ze een mensenhoofd na.) Dit gaf geen schade aan de schedel. Bij een snelheid van drie keer het geluid (1200 km/h) ontstond wel schade aan de schedel. Een penny van vier gram heeft bij deze snelheid een energie van ruim 200 Joule.

Na deze beschouwing denk is dat een 2 euro stuk vallende van een flatgebouw op het hoofd van een mens zeker geen dodelijk afloop zal hebben. Wel zal er een flinke bult op de betreffende schedel verschijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een tennisbal en een evengrote bal van lood zal tot je verbazing even snel vallen. dat heeft met de oppervlakte te maken. wel komt die iets zwaarders harder aan.

een munt van twee euro lijkt mij niet een dodelijk snelheid + impact hebben.

ik zou zeggen; test het is (maar niet op een mens)