Nee, althans niet op praktische wijze.

Als je een licht metaal dik genoeg maakt kun je er zelfs met een granaat van een kanon niet meer doorheenschieten, maar om het dik genoeg te maken om zelfs maar pistoolkogels tegen te houden kan dat niet meer op een manier dat je er nog iets aan hebt.

Het principe van een kogelwerend vest is gebaseerd op kunststoffen zoals Kevlar. Bij dergelijke vesten heb je een hele boel lagen van een stof Een aramide met de struktuurformule: [-CO-C6H4-CO-NH-C6H4-NH-]n.

De trekkracht van dergelijke kunstvezels ligt heel hoog, de kogel raakt dus de meerdere lagen van de kunstvezel en breekt daarbij individuele vezels, maar als het allemaal goed gaat niet de gehele stof die uit die vezels bestaat, daarbij is het vest zo ontworpen dat de kracht van de inslag verdeeld wordt. Dit is noodzakelijk omdat de klap alleen al voor zwaar lichamelijk letsel of erger kan zorgen.

Is het mogelijk een pantser te maken van lichte metalen dat ondoordringbaar is door pistoolkogels? Ja, maar als je het doet is het, zoals hierboven uitgelegd niet praktisch, een kogel zal door de kinetische energie gewoon door een gemiddelde laag van een licht metaal heengaan. Daarbij zal het voor de portemonnee ook niet lekker zijn, want een kunstvezel zoals Kevlar is relatief gezien veel goedkoper in het gebruik dan de voor jouw beoogde doel gewenste hoeveelheid metaal.

Toegevoegd na 5 minuten:
Deze titaniumbepantsering is effectief, zelfs (naar verluid, de daadwerkelijke specificaties zijn niet vrijgegeven) bestand tegen meerdere directe inslagen van 20mm geschut. Om dit echter mogelijk te maken is wel 400kg titanium nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op Myth Busters was laatst dat een penning van een politieagent. Het leven van een politieagent heeft gered. En de Myth Busters hebben dit bewezen. Maar dit was wel met koper.

Toegevoegd na 3 minuten:
Verder zijn er geen lichtmetalen bestand daartegen nee

Toegevoegd na 3 minuten:
Verder zijn er geen lichtmetalen bestand daartegen nee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zijn voor een deel kogelvrij maar hij kan er best door
Ja, bijna ieder lichtmetaal is bestand tegen pistoolschoten.
Het is alleen van belang wat je er mee gedaan hebt, zoals laagjes,draden trekken en weven of gewoon een dikke plaat.

Zie ook kevlar dat is op zich niet zwaar maar wel sterk en door het te weven bijna onverwoestbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker, maar wel afhankelijk van de dikte of de samenstelling van het metaal en de afmetingen van de pistoolkogel.