Met een enorme snelheid en kracht beukt de Maas tegen de pijlers van de oude Sint Servaasbrug. Hoe meet men de onderwater conditie van zo'n pijlers?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

In de zomer als het water lager staat zie je zowieso een deel van de pijler & dan kan je er ook een duiker naartoe sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond wel een onderzoeksmethode van een andere brug en wellicht wordt de Sint Servaasbrug op de zelfde manier bekeken.
In de link info over de restauratie van de Sint Servaas, misschien dat je daar nog wat aanvullende info uit kan halen.

info over bovengenoemde brugpijler:
Duikinspectie en geofysisch onderzoek van de Romeinse brugpijler te Cuijk
In opdracht van de Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten (RACM) heeft ADC Maritiem in samenwerking met Periplus Archeomare in 2008 een monitoringsonderzoek uitgevoerd in Gebied 2000. Gebied 2000 bevat de restanten van een Romeinse brugpijler in de oostelijke oeverzone van de Maas bij Cuijk en is onderdeel van een beschermd rijksmonument.

Het onderzoek omvatte de analyse van geofysische gegevens van het onderzoeksgebied. Verder is een duikinspectie uitgevoerd bij de steilrand die langs het monument loopt. Deze is ontstaan als gevolg van baggerwerkzaamheden in 1996 en heeft zich verder ontwikkeld ten koste van de gaafheid van het monument.

De combinatie van geofysisch onderzoek en waarnemingen onder water heeft de achteruitgang van het monument duidelijk in beeld gebracht. De vindplaats bestaat uit houten fundamenten in situ en losse blokken zandsteen. De aantasting heeft zich tot op heden beperkt tot de zone met de losse stenen, waarvan een deel is aangetroffen aan de voet van het talud. Omdat de erosie de zone met de houten fundamenten nog niet heeft bereikt, is het nu nog mogelijk maatregelen te nemen om het monument ter plaatse te behouden.