Theoretisch gezien is er geen verschil

Vertragingskracht = massa x vertraging

Wrijvingskracht = massa x wrijvingsconstante

Omdat wrijvingkracht gelijk is aan de vertragingskracht kun je zien dat de massa ter linker en ter rechterzijde van het =teken tegen elkaar wegvallen.

massa x vertraging = massa x wrijvingsconstante

Kortom de massa doet er eigenlijk niet toe, de vertraging is volledig afhankelijk van de wrijvingconstante tussen asvalt en rubber van de banden.

Wel is het zo dat je bij een zwaardere vrachtwagen genoeg wielen nodig hebt om de oplopende wrijvingskracht te kunnen waarmaken. Vanwege veiligheidseisen zou daar altijd in voorzien moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op 2 uitzonderingen na is het antwoord JA
die uitzonderingen zijn als de vrachtwagen vol zit met lucht,
Of als hij is volgeladen met piepschuim ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Meer gewicht in de vrachtwagen zorgt voor een grotere belasting van de remmen en banden,en dus ook voor een langere remweg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker! Hoe groter de massa is hoe langer de remweg, er moet meer gewicht met een bepaalde snelheid tot stilstand komen. Misschien rij je wel een met een aanhanger, als er bijvoorbeeld zand op ligt, dan zal je eerder moeten remmen bij een rotonde dan als je geen aanhanger hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat er meer massa is, kan er ook meer wrijvingskracht worden opgewekt, die is nl evenredig met de massa x wrijvingscoefficient, of wrijvingsconstante.
Goh zeg, gelukkig hebben we nu dat hoofdstuk met Natuurkunde. Het antwoord is inderdaad Ja. De remweg hangt immers af van de volgende drie punten:

- snelheid
- massa
- remkracht

Doordat de massa van de vrachtwagen dus groter is, heeft hij dus een langere stopafstand. Hierbij is wel vanuitgegaan dat de snelheid en de remkracht bij beide vrachtwagens gelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De remweg hangt af van
1) de snelheid, bij een grotere snelheid is de remweg groter.
2) de remkracht, bij een kleinere remkracht is de remweg groter. De kwaliteit van de remmen wordt aangegeven met de remvertraging.
3) de massa, bij een gelijke remkracht en snelheid is de remweg van een vrachtauto groter dan de remweg van een personenauto
4) de kwaliteit vd banden, bij gladde banden is de remweg groter. Een gladde band heeft een kleine profieldiepte.
5) De gladheid van het wegdek, op een gladde weg is de remweg groter.

Volgens punt 3) heeft een geladen vrachtwagen een grotere remweg nodig.
Wat nog wel een rol kan spelen is dat de wrijvingscoëfficiënt tussen band en wegdek groter is als de vrachtwagen geladen is. Dit betekent dat de remkracht groter wordt. Daar deze factoteren mij ontbreken zegt mijn gevoel dat de remweg toch nog groter wordt, ondanks dat de remkracht groter wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, de wrijvingscoefficient blijft gelijk. Het lijkt me toch dat een verandering in gewicht van een vrachtwagen van invloed is op de remweg.
Er twee hoofdwetten opgesteld. Allereerst: de grootte van het contactoppervlak is niet van invloed op de wrijving, anders gezegd: de vlaktedruk is niet van belang. Ten tweede: de wrijving hangt lineair af van de belasting, dus een tweemaal zo hoge belasting zorgt voor een tweemaal zo hoge wrijving.
Horizontaal werkt tussen de banden en het wegdek een wrijvingskracht Fw. Op de banden drukt een verticale kracht F. De wrijvingscoëfficiënt m is het quotiënt van deze beide krachten ofwel: m = Fw/F. Bij een formule 1 auto's wordt bij grotere snelheid de auto door de aerodynamica vaster tegen het wegdek gedrukt (overeenkomstig met zwaardere last in vrachtauto). Dit verhoogd niet alleen de wegligging, maar ook de remweg. Hierdoor ontstaat een grotere wrijvingskracht tussen band en wegdek en kan dus een grotere vertragingskracht overgebracht worden. Dit leidt tot een kortere remweg bij een raceauto, daar de massa van de raceauto niet verhoogd wordt. Bij de vrachtwagen is dit wel het geval en dit zou de kortere remweg negatief kunnen beinvloeden. Ben benieuwd wat jet er van vindt.