Waarom word er bij een fermentatieproef, gemeten bij 650 nm

Ik heb een proef fermentatie gedaan, en hierbij moesten we om het kwartier een monster nemen, en meten bij een golflengte van 650 nanometer.
De gebruikte bacterie is E.Coli.

Waarom word er gemeten bij 650 nm?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

volgens mij valt dit onder IR (infrarood) analyse. Het is helemaal niet gezegd dat fermentatie resultaten daar altijd mee worden gemeten, er wordt ook vaan massaspectrometrie toegepast.

Ik vermoed, want je schrijft er niet bij wat werd gevormd in deze fermentatie, dat je bij deze golflengte het gevormde product kunt meten. Door elke 10 minuten een monster te nemen zou je in principe de toename in de tijd moeten kunnen volgen.

Die 650 nm zal specifiek voor het product zijn
amigo
13 jaar geleden
Je meet bij 650 omdat je enzym activiteit wilt bepalen. Het stofje dat je meet bij 650 is cytochrome d, wat een absorptie maximum tussen 648 en 652nm heeft.