Hoe werkt de televisie?

Er zijn wel sites die het uitleggen, maar dat is meestal zo ingewikkeld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oude beeldbuis.

Het beste antwoord

okee als je het echt simpel wil weten moet je gewoon beginnen op de beeldbuis op zijn simpelst.
een Oscilloscoop.

dit is een vacuum buis met echterin een kathode straalbuis ( om het te visualiseren zie het maar even voorje als een laser pointer )

zou je dit nu aan zetten dan heb je een scherm met aleen maar een licht puntje in het midden.

maar het leuken aan de lichtstraal is: deze is af te buigen met magneeten. ( thuis niet pobeeren met een magneet bij je tv, somige houden dit veld vast en dan blijf je met vlekke op je scherm zitte )
aan de zijkanten van de buis zitten 2 magneten. met deze kan je het bolletje licht zijwaarts bewegen ( dit zijn electromagneten aangestuurd door een zaagtand generator om het licht bolletje van lings naar rechts te laten gaan. )....kan je het nog volgen:)??

okee nu kunne we een horizontale streep maken. maar dit zou flikkeren en verveelend zijn op je ogen. het lichtpuntje beweegt dan ook snel van lings naar rechts. om dit licht heel even vast te houden om een mooi vlak beeld te krijgen is het scherm behandeld met een stof die dit licht heel even vasthoud (fosfor)

okee nu hebben we een mooi streepje op beeld.

het licht puntje kan ook naar boven en naar beneden worden af gebogen. Dmv magneten. zo kan je dus met een klijn puntje licht een beeld gaan schrijven op het scherm.

jha dit is hoe een beeldbuis op zijn simpelst werkt. waneer je het gaat hebben over een kleuren TV zitten er IPV 1 straalbuis 3 in,met een primaire kleur.

en ook deze gekleure stralen worden met magneeten afgebogen en naar de juiste plek van het scherm gestuurd.

ik hoop dat ik het duidelijk heb kunne uitleggen:)
Mvg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nu, het antwoord op je vraag is niet zo eenvoudig, maar laat ik het proberen. Om te beginnen moet je weten dat onze ogen niet zo snel zijn. Bij een film in de bioscoop worden er 25 stilstaande plaatjes per seconde na elkaar geprojecteerd. Onze ogen krijgen daardoor de indruk dat de beweging mooi vloeiend is. Je kan dus besluiten dat als je ook op een TV 25 plaatjes per seconde kan tonen, die licht verschillen, er ook een vloeiende beweging ontstaat.

De vraag is hoe we nu aan die plaatjes komen. Wel, in een TV-camera wordt het beeld ontleed. We delen het beeld op in lijnen, waarbij elke lijn uit afzonderlijke puntjes is samengesteld. Eén beeld wordt gevormd door 625 lijnen. Van de puntjes die een dergelijke lijn vormen moeten we nu gaan vertellen hoe helder of donker ze zijn. Je kan het je zo voorstellen: beeld je eens even in dat pikzwart zou overeenkomen met 0 volt, en glashelder met bijvoorbeeld 10 volt. Kan je je dan indenken dat de helderheid van de opeenvolgende puntjes wordt doorgegeven met behulp van een spanning die in grootte verandert ? Wel, dit signaal wordt door de zender uitgezonden, net als een muziekje op de radio.

Ik hoop dat je het je nu wat beter kan voorstellen. Natuurlijk hebben we vele dingen overgeslagen, bijvoorbeeld hoe kleuren worden uitgezonden, hoe het beeld bij jou thuis netjes in de pas loopt met dat van de zender, hoe het geluid meereist, hoe de TV bij jou thuis werkt... TV is nu eenmaal een technisch ingewikkeld verhaal. Maar als je ouder wordt, zal je dit soort dingen ook beter kunnen begrijpen. Ik wens je alvast een boeiende ontdekkingstocht !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is een goeie uitleg idd
Een televisiebeeld is opgedeeld in heel veel verschillende beeldpunten, van de kleuren rood, groen en blauw.
Een beeldbuistelevisie heeft een beeldbuis.
Deze beeldbuis is samengesteld uit 3 elektronen-kanonnen die achterin de beeldbuis zijn gemonteerd.
één kanon voor de kleur rood, eentje voor blauw en eentje voor groen.
Door elektronen met een enorme snelheid tegen de beeldpunten aan te laten schieten, lichten de punten op.
Afhankelijk van het beeld, wordt het ene puntje minder hard aangeschoten dan het andere.
Dit proces herhaalt zich in Europa 50× per seconde

en aangezien je met 3 kleuren alle andere kleuren kan maken krijg je kleurbeeld

en als je met de vraag bedoelde hoe het beeld vanaf de studio's naar je tv komt (want met jouw vraag kan je een paar kanten op)
Dat is ook echt niet makkelijk uit te leggen...

Voor andere soorten tv's of uitleg over de overdrag van het beeld en geluid

check de wiki
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ht zijn allemaal beeldjes achter elkaar die je hersenen opvangen als bewegend beeld.
Een lcd tv toont die beeldjes snel achter mekaar.
Een beeld bestaat uit pixels, heel veel kleine puntjes dus.
1pixel bestaat uit 4 kleuren, rood, geel, blauw n zwart.
Hoe fel de kleuren afzonderlijk branden, dat bepaalt de kleur.

Toegevoegd na 1 minuut:
whoeps vergeet zwart, zat met printers imme hoofd.

Toegevoegd na 4 minuten:
oke beeldbuis.
Werkt ook volgens dit prinsiepe.
De kleuren worden afgeschoten in lijnen.
Van links naar rechts, dan de lijn daaronder vn links naar rechts, enzovoorts.
Dit zo snel dat hij 15-25 beelden vult per seconde