Wat is precies een zuur?

In mijn boek staat:,,Een zuur is een deeltje dat een proton kan afstaan''
Maar ergens anders in mijn boek staat dat als er een -COOH groep is, de stof het achtervoegsel -zuur krijgt.
Dat terwijl er toch heel veel zuren zijn (HCl, Hbr, etc.) die geen -COOH groep hebben, maar die heten toch ....zuur. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Als je je vraag met andere voorbeelden zou stellen, zou je zoiets krijgen: “In mijn boek staat dat iedereen die in Noord-Holland woont een Noord-Hollander is, maar verderop staat dat Amsterdammers Noord-Hollanders zijn.”

Oftewel: wat er staat is goed, en later wordt een voorbeeld daarvan gegeven. Stoffen die een proton af kunnen staan zijn inderdaad zuren. Stoffen met een -COOH-groep zijn voorbeelden van zuren. Het zijn echter niet de enige stoffen, je noemt zelf ook al HCl en HBr. Dus: alle stoffen met -COOH zijn zuren, maar niet alle zuren hebben -COOH, net zoals alle Amsterdammers ook Noord-Hollanders zijn, maar niet alle Noord-Hollanders zijn Amsterdammer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Haha! Maar.. Niet elk zuur heeft een COOH groep, maar elk molecuul met een COOH groep is een zuur.

* COOH + H2O => COO- + H3O+

Evenzo: HCL + H2) => H3O+ + CL-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In oplossing van een -COOH kan een proton afsplitsen: -COO- en H+. Een carboxylgroep (-COOH) is dus een zuur.
Echter niet elk zuur is een carboxylgroep. HCl (zoutzuur) is een sterk zuur dat splitst in H+ en Cl-.

Oftewel: elke carboxylgroep is een zuur maar er zijn meer zuren dan enkel carboxylgroepen.
Analoog: elk mens is een zoogdier maar niet elk zoogdier is een mens.
13 jaar geleden
Een zuur is in de scheikunde een stof die protonen (H+-ionen) af kan staan. Wat er overblijft is de negatieve zuurrest. Zuren zijn de tegenhangers van de basen. Een waterige oplossing wordt zuur genoemd wanneer de pH lager is dan 7.
Zie uitgebreider in volgende link:
http://wetenschap.infonu.nl/scheikunde/55644-wat-is-een-zuur.html
fremar
13 jaar geleden
De andere antwoorden beschrijven al het een en ander.
Deze opmerking over de -COOH min groep is bedoeld om in organische of koolstofverbindingen sneller te kunnen zien of het mogelijk een zuur is.
Verder is een zuur een stof diet protonen afstaat, dat gebeurt echter alleen in water, protonen vormen met water H3O+ en dat meten en vernemen we als zuur.
Losse H+ is veel te reactief om zelfstandig te kunnen bestaan.
Het wordt wel H+ of proton genoemd maar alleen in waterig millieu.
Zo is geconcentreed zwavelzuur eigenlijk niet zuur opmzich, dat wordt het pas als het in water gegooid wordt
of met een stof in contact gebracht wordt waaruit het water kan onttrekken, alhoewel sleuren een beter woord is.
Zwavelzuur (als voorbeeld) wil zo graag in ionvorm overgaan dat het veel stoffen letterlijk sloopt om er water of een ander + ion of groep te bemachtigen onder afgifte van waterstofgas onder vorming van sulfaten.
Dit verhaal is verre van volledig maar is als illustratie bedoeld.

Toegevoegd na 11 minuten:
Zo is geconcentreerd azijnzuur (ijsazijn ) ook niet zuur te noemen, daar komt ook de carboxylgroep pas vrij in water
en dus is verdund azijnzuur wel zuur.
Het is echter bij lange na niet zo aggressief als zwavelzuur.
De carboxylgroep met alleen een waterstof er aan heet mierenzuur en dat is wel een sterk zuur, is bovendien erg giftig.
Hieruit valt af te leidden dat de carboxylgroep op zich dus zeer agressief is.
Mierenzuur is dan ook een van de weinige organische zuren die sterk zuur zijn, dat houdt in dat een groot deel van de moleculen HCOOH zich in water splitsen in H3O+
en COOH-
Andere organische zuren met een carboxylgroep, zoals azijnzuur, spiltst maar voor een heel klein deel op in
H3O+ en CH3COOH-.
De rest van het azijnzuur dissocieert (splitst zich) niet en blijft als molecule in de oplossing.
Daarom heeft azijnzuur bij dezelfde concentratie een hogere pH dan sterke zuren al HCOOH en zwaverzuur (H2SO4)