Wat is precies een verbrandingsreactie?

''Een reactie met zuurstof wordt een oxidatiereactie genoemd, er is bij zo een reactie niet altijd vuur. Als dat wel zo is dan wordt de reactie een verbrandingsreactie genoemd.'' Is dit juist?
Dat zou bijvoorbeeld betekenen dat de vorming van metaaloxiden (zoals bijvoorbeeld magnesiumoxide) een oxidatiereactie is, maar geen verbrandingsreactie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.9K

Het beste antwoord

Een verbrandingsreactie is: zuurstof + brandstof --> koolstofdioxide + overige producten

Hierbij hoeft er niet perse vuur te zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
'Een verbranding is een complex geheel van voornamelijk exotherme chemische reacties tussen een brandstof en een oxidator (meestal zuurstofgas) waarbij warmte en licht ontstaat onder de vorm van een vlam of een gloed.'

'voornamelijk exotherm', dus er zijn ook vormen van endotherme verbranding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een reactie met zuurstof waarbij vonken, vuur of warmte vrijkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verbrandingsreactie is over het algemeen:
Brandstof + O2 -> verbrandingsproducten + warmte (energie)

B.v. bij de volledige verbranding van hout:

2 x C6 H10 O5 + 11 x O2 -> 6 x CO2 + 10 x H2O + energie

Het vormen van metaaloxiden is geen verbrandingsreactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je noemt hierbij maar één van de vormen van een verbrandingsreactie.

In principe is het omzetten van voedsel in energie in je lichaam ook een vorm van verbranding en de reactie van je huid op te veel zon ook.

dus er zijn meer voorbeelden dan verbrandingsreacties zonder open vuur.
amigo
13 jaar geleden
Een verbrandingsreactie is een reactie met zuurstof zoals hierboven heel vaak is gezegd. Bij de meeste reacties komt er koolstofdioxide en water bij vrij. Bij metaaloxiden zoals magnesiumoxide reageert magnesium met zuurstof een oxidatiereactie. Het zuurstof hecht zich aan het magnesium. oftewel in een reactieschema krijg je dit:

2 Mg + O2 ---> 2 MgO
(oxidatie)

terwijl je bij de (volledige) verbranding van methaan dit krijgt:

CH4 + 2 O2 ---> CO2 + 2 H2O
(verbranding

In de bovenste reactie zie je dat er van 2 stoffen 1 stof gevormd is. Ik zou zeggen bij een verbrandingsreactie komt CO2/C/CO en H2O bij vrij bij een oxidatiereactie niet.