Hangt een beetje af van hoe je er naar kijkt.
Je kan een basisonderscheid maken tussen elektromagnetische straling (EM-straling) en deeltjes straling maar dan ben je er eigenlijk nog niet.

EM-straling wordt bijvoorbeeld al verdeeld in verschillende soorten: zichtbaar licht, infra-rood, ultra-violet, röntgen straling, gamma straling (en daar heb je ook weer harde en zachte röntgen en gamma straling in), radio golven (die je weer kan verdelen in korte golf, lange golf etc.)

Bij deeltjes zijn in het heelal vooral neutrinos interessant maar dichter bij huis heb je vast wel eens van alpha en beta straling gehoord (radioactieve materialen kunnen deze uitzenden). En in deeltjesversnellers worden nog veel exotischer deeltjes gevonden en gemaakt.

De grootste verschillen zitten in de manieren waarop je ze kan waarnemen. Je kan geen radio stralen zien met je ogen en een radio antenne ziet geen zichtbaar licht. Met de deeltjes net zo. Vooral neutrino's zijn enorm moeilijk waar te nemen (installaties zijn enorm groot met vele tonnen tot tienduizenden tonnen in gewicht aan materiaal) maar alpa en beta straling zijn weer gemakkelijk te vinden met zelfs zwakke geiger-müllertellers (geiger-teller).

Iedere specifieke vorm van straling heeft zo zijn eigen unieke eigenschappen waarmee je ze kan vinden en herkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In bijgevoegde link krijg je een goede uitleg over uw vraag
ps mij te lang om samenvatting van te maken:
http://www.sterrenkunde.nl/index/encyclopedie/straling.html
fremar