welk materiaal is een conductie welke is convectie en welke is radiatie ???

-wol
-zilver folie
-piepschuim
-hout
-karton
-plastic fles
-tape(plakband)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Je noemt hier isolatiematerialen, en je vraagt of de warmtestroom weggaat door conductie, convectie of radiatie...

Radiatie is als de wamte door straling weggaat. Het materiaal dat daarbij hoort is zilverfolie.
Convectie is dat de warmte door de luchtstroming wordt meegenomen. Wol is een typisch isolatiemateriaal dat die convectie tegengaat. Tape ook, dat voorkomt tocht.

De volgende materialen zijn bedoeld om de warmtestroom door een wand tegen te houden: piepschuim, eventueel hout en karton. Hiermee heb je de conductie te pakken.
itsme
13 jaar geleden
* Conductie is de overdracht van warmte (of elektriciteit) binnen een materiaal. Materialen die goed elektriciteit of warmte geleiden worden conductoren genoemd.
* Convectie is een mechanisme voor warmtestroming door verplaatsing van materiaal (lucht door een verzonken radiator in een radiatorput).
* Straling (= radiatie) is het uitzenden van energie als golven. Straling is energieoverdracht zonder dat er sprake is van direct contact. (elektromagnetische straling, straalkachel, maar ook radioactief afval)

* wol, piepschuim, hout, karton, plastic fles en tape - is geen van drieen.
* zilverfolie - eventueel convectie

Als je vraag bedoeld is: welk materiaal is een goede isolator, dan zijn dat wol en piepschuim. Alle twee de materialen zijn slechte conductoren en mogen als zodanig dus ook niet worden genoemd.