Heeft dit nu te maken met de opwarming van de aarde ?

deze winterprik, ook in Nederland, laat alle theorieën smelten als sneeuw voor de zon, is er en oorzakelijk verband met hetgeen er reeds ondernomen werd om de opwarming "een halt toe te roepen" ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we noemen het "opwarmen"van de aarde, maar feit is dat het in sommige gebieden kouder wordt, in andere warmer, in weer andere vele natter etc. vergelijk even de afgelopen 15 jaar met de eeuwen ervoor, en je ziet dat er nu veel meer extremen voorkomen

Het beste antwoord

Veel van de opwarmingstheorieën zeggen juist dat het 's winters kouder zal worden.

*Gemiddeld* wordt het warmer, maar de winters worden kouder - dat kan best samengaan.

Bijvoorbeeld (getallen heb ik uit mijn duim gezogen, het gaat hier om de intentie):
--  in de winter 3° kouder en veel meer sneeuw;
--  in voorjaar, zomer en herfst 3° warmer.

Gemiddeld gezien heb je dan een opwarming.

Toegevoegd na 1 minuut:

Overigens, zoals C4th terecht opmerkt in haar antwoord, is er veel controverse over de opwarming. De gemeten opwarming stokt namelijk al ongeveer tien jaar.

Dat laat echter onverlet dat de koudere winters met veel meer sneeuw, best passen in het plaatje van de aanhangers van de globale opwarming.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, de wetenschappers die vol blijven houden dat de aarde opwarmt zitten nu vast met de handen in hun haar.

Naast een hele club die beweerd dat het warmer wordt, is er ook een club die beweerd dat het allemaal onzin is met die opwarming.

Zie de video hieronder (moet je wel even tijd hebben, duurt meer dan een uur, maar is zeer interessant)

http://video.google.com/videoplay?docid=-5576670191369613647#

Kortom: Nee, dat het nu kouder is, heeft niets te maken met enig ondernomen actie mbt de global warming.
Het is gewoon de natuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De theorieën kloppen nog steeds, omdat er meer neerslag werd voorspeld voor dit deel van de wereld, warmere zomers en koudere winters. Het gaat allemaal wel heel geleidelijk dus krijgen we niet meteen bloedhete zomers en superkoude winters.

Toegevoegd na 1 minuut:
De gemiddelde temperatuur zal uiteindelijk iets stijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde is al stevig opgewarmd als op de aarde de gemiddelde temperatuur een halve graad stijgt. Dus daar merk je op korte termijn niks van.
Er ligt trouwens sneeuw en geen ijs. Sneeuw is warmer dan ijs...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze twee winters die we nu hebben met extreem winter weer waren al voorspeld, dat heeft te maken met een bepaalde stroming die eens in de zoveel tijd voorkomt.
Heeft niets met de opwarming van de aarde te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze winterprik en die van verleden jaar hebben niets te maken met de opwarming van de aarde, of misschien ook wel. Onze kennis is te beperkt om het geheel te overzien.
De opwarming van de aarde is echter geen theorie maar werkelijkheid. Meten is weten en de gemeten temperaturen over de laatste tijd tonen aan dat de gemiddelde temperatuur van de aarde stijgt.
Of de daaruit voortspruitende voorspellingen allemaal juist zijn, daar mag aan getwijfeld worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want de gemiddelde temperatuur over de HELE aarde (dus niet alleen die 5 sneeuwvlokken in Europa) is nog steeds hoger dan het gemiddelde sinds de temperatuursmetingen begonnen. In november was het nog vrij warm voor de tijd van het jaar op Kreta, Israel en Zuid-West Turkije. Temperaturen van de rond de 25 tot 32 graden terwijl normaliter de temperatuur juist zakt tot 18-22 graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wellicht kan je het ook beter global weirding noemen waarbij er een trend is dat de GEMIDDELDE temperatuur op aarde zal oplopen