Kan iemand van 80 kg een auto van 890 kg wegwerpen?

Een superheld gooit in een film een auto van 890 kilo horizontaal weg. De superheld zelf is 80 kilo.

Waarom is dit in werkelijkheid niet mogelijk?

Deze vraag is zo voor de hand liggend, maar aangezien ik VWO 4 doe denk ik dat het wel een wat moeilijk antwoord is dan: De auto is te zwaar.
Wat voor antwoord zouden jullie geven?

Toegevoegd na 5 minuten:
Het onderwerp was krachten en beweging.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

De luchtweerstand is te groot en het effect van de zwaartekracht van de aarde op de auto eveneens.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zou zeggen: Ik kan het wel, maar alleen als er niemand kijkt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je met een kracht een kant op drukt, gaat er ook een kracht met dezelfde waarde precies de tegenover gestelde kant op.

Denk je maar in, als je in een bureau stoel zit en je je afzet tegen iemand anders die in een bureau stoel zit (even van dezelfde massa en wrijving uitgaande) zullen jullie even snel rijden, alleen dan wel allebei de andere kant op.

omdat de auto 890 kilo weegt is er heel veel kracht voor nodig om hem weg te gooien, dus zal er ook heel veel terugwerkende kracht zijn die een normaal persoon van 80 kilogram nóóit zou kunnen tegenhouden, ook al heeft de persoon meer wrijving aangezien hij op de grond staat.

Ik hoop dat je het een beetje snapt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken de film niet.....helaas.
Maakt het formuleren van een goed antwoord niet makkelijker...en mogelijk zijn daarom mijn uitgangspunten onjuist...

Laten we uitgaan van een robot met voldoende kracht, gewicht van 80 kg.
Die robot pakt de auto op en gooit hem weg....
Kan dat ?

Als je met een 80 kg zware machine een 890 kg zware machine zuiver horizontaal weggooit en beiden (bv op ijs) geen wrijving met de grond hebben gaat de robot ongeveer 11 keer sneller de ene kant op als de auto de andere kant op.

Als de auto eerst opgetild wordt door de robot (denk aan de balans zodat ie niet omvalt, dus zoals een gewichtheffer ook een zwaarder gewicht kan optillen dat ie zelf zwaar is) tot recht boven het "hoofd" en hij dan de auto weg wil gooien...nu met wrijving...dan moet je je realiseren dat robot met auto samen 970 kg wegen en de robot dus behoorlijk stevig op de grond staat en heel veel kracht kwijt kan voor die gaat slippen. Op die manier is een auto nog wel een eind weg te gooien...zeker als de robot eerst "lopend' vaart kan maken. De grond biedt voldoende tegendruk door de wrijving....echter , heel ver gooien gaat niet lukken...bij de laatste afzet kan de robot slechts zijn een kleine snelheids toevoeging geven aan de auto , ca 9% van de vaart die hij gemaakt heeft...(80/890)...plus uiteraard de "loop" snelheid die hij al had.

Echter, als je wilt gaan gooien als een atleet met kogelslingeren, auto pakken en rondjes draaien, dan wordt het zeer lastig om voldoende wrijving op de grond te houden om echt die auto weg te zwieren. Feitelijk heb je dan een laag "paaltje" nodig om de voeten tegen te kunnen zetten om te voorkomen dat je door de auto mee gesleurd wordt vanwege de grotere massa van die auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat hier om de derde wet van Newton. Die luidt:
Als een voorwerp A een kracht op een voorwerp B uitoefent, gaat deze kracht gepaard met een even grote, maar tegengestelde gerichte kracht van B op A. Of populair gezegd: actie = reactie.

We gaan er gemakshalve van uit dat iemand sterk genoeg is een auto van 890 kg verticaal met gestrekte armen boven zijn hoofd kan optillen. De reactiekracht is dan 890 kg verticaal naar beneden. Maar zoals gezegd, hij is sterk genoeg.
Nu moet die persoon de auto horizontaal wegwerpen. Als hij dit met een kracht van 890 kg doet (kan ook lager zijn),
dan zal de reactiekracht ook weer 890 kg zijn, maar nu horizontaal.
Nu ontstaat er een probleem. Stel dat de auto op 2.5 m boven de grond zweeft, dan ontstaat er een koppel op de voeten van de man (ondersteuningspunt) van 890kg x 2,5 m = 2225 Kgm. Dit koppel is dusdanig groot om door zijn voeten te kunnen worden opgevangen, dat hij achterover zal kantelen en met hen de auto.
Alleen als hij zijn schoenen met superlijm op de grond vastlijmt en zijn (been)spieren zijn sterk genoeg de krachten op te vangen, dan zal hij niet omvallen en zal de auto weggeworpen worden.

Je mag dus stellen dat een persoon een auto van 890 kg niet kan wegwerpen.