Lux in lichtsterke, bijvoorbeel van een kaars, lamp etc.

Lumen in lichtopbrengst, van projectoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en Candela dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 candela is gelijk aan 1 lumen per steradiaal. Maar ik zal het niet al te ingewikkeld maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 van mij...

Andere antwoorden (1)

Als je de verlichtingssterke meet doe je dat in lux.
Lux is de lichtsterkte voortgebracht door 1 candela op een oppervlak loodrecht op de lichtstralen op een afstand van 1 meter van de bron.

De lux stemt dus overeen met de verlichtingssterkte die men heeft wanneer iedere vierkante meter van het beschouwde oppervlak een lichtstroom van één lumen ontvangt. Het aantal lux wordt bijgevolg gevonden als het quotiënt van de totaal ontvangen lichtstroom, uitgedrukt in lumen, en de grootte van het verlichte oppervlak uitgedrukt in vierkante meters.

dus 1 lux = 1 lumen/m²