Hoe kan het zijn dat, ik door op een puntje licht zonder bril/lenzen te kijken vergrotend kan zien?

Als ik 's avonds op bed lig en ik wil gaan slapen, heb ik altijd mijn bril af en lenzen uit. Als ik me omdraai in bed kijk ik naar het rode lampje van de TV. Nu zie ik mijn wimpers erg groot en kan ik de vochtcellen of cellen op mijn oog zien. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik neem aan dat je nog jong bent en dan kan je ooglens nog heel bol worden waardoor je goed dichtbij kunt kijken.
Op rood licht reageert je oog niet; was het een blauw lampje dan stelde je oog zich af alsof het iets moest zien op het aantal meters dat het lampje zich bevond.
Op rood licht reageert het oog niet als normaal; je hersens weten dat er iets te zien valt maar door het rode licht kan je oog zich niet op de juiste afstand scherpstellen. Je ooglensmeetsysteem werkt niet op rood licht en omdat je hersens toch denken dat er wat te zien valt wordt je lens veel boller dan normaal en probeert heel dichtbij te kijken en zo zie je dingen van dichtbij die je anders nooit ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je bijziend bent betekent dat dat je oog over-accomodeert. De lens staat dus eigenlijk scherp gesteld op dingen dichterbij dan waar je naar kijkt.