oe kan ik in water opgeloste fosfaten aantonen?

Ik moet voor een proef fosfaat en/of fosfiet aantonen, maar hoe? met een reagens of wat anders (goedkopers)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Antwoorden (3)

Ik hoop dat je er meer verstand van hebt dan ik, want dit schijnt het antwoord te zijn :

Voeg aan de oplossing wat AgNO3-opl toe
Er ontstaat dan een geel neerslg van Ag3PO4.
Pas op voor halogenide!!!!

of

Voeg aan de opl een scheutje ammoniakalische NH4Cl-opl en wat MgCl2-opl toe.
Je krijgt dan een neerslg van MgNH4PO4.6H2O

of

voeg bij de fosfaatopl. wat ammoniummolybdaat-oplossing...
er ontstaat dan een geel neerslg van (NH4)3[PO4(Mo3O9)4].aq

amm molybdaat maken uit:
10g (NH4)6Mo6O21.4H20 + 20 g NH4NO3 + 7 ml geconc NH3-water
Dit aanvullen tot 100 ml.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik meen me te herinneren dat fosfaten oplichten met UV licht. Vandaar dat witte kleding oplicht met blacklight, vanwege de fosfaten in de wasmiddelen. Je zou het eens kunnen proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het tabellenboek Binas staat een oplosbaarheidstabel (tabel 45A). en dan ga je kijken bij fosfaat (PO4 3-) en kijkt bij welke zouten een s staat. Het positieve deeltje/ion wat bij die s hoort (bijv Mg 2+) daarvan neem je een goed oplosbaar zout bijvoorbeeld Magnesiumnitraat (MgNO3). Krijg je een neerslag dan zit er fosfaat in