Hoe komt het dat sneeuw smelt door zout?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies die vraag had ik ook al in me hoofd :O! +

Antwoorden (3)

Zout heeft als stofeigenschap dat het de vriespunt van een stof verlaagt. Water vriest bij 0 °c waardoor het sneeuw/ijs wordt. Zout zorgt dat het ik noem maar wat dat het bij -20 pas vriest. En zo koud is het momenteel niet waardoor het smelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sneeuw smelt onder druk (van bijvoorbeeld autobanden die er over rijden). Als dan zout is gestrooid, dan lost het zout op in het water waardoor het niet meer bevriest. Immers, water met zout erin opgelost heeft een vriespuntverlaging.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal correct. Want inderdaad smelt sneeuw niet van zout als er geen kans is op mengen van dat zout met sneeuw. (+)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
het heet vriespuntsdaling en komt door het oplossen van stoffen in water. De daling is afhankelijk van de hoeveelheid van de opgeloste stof

Ik zet met opzet stof want suiker doet hetzelfde. Reden dat ze dat niet gebruiken om de wegen te bestrooien is duidelijk, dan is het niet meer glad maar het plakt.

En om nog even ingewikkeld te doen, de daling is van het aantal opgeloste deeltjes, maw het hangt samen met het zg molgewicht. Dat maakt ook dat zout erg geschikt is want dat heeft een veel lager molgewicht dan suiker, dus bij minder gram in oplossing hetzelfde effect.

tot slot, het werkt niet alleen op vriezen maar ook op koken, dat heet kookpuntsverhoging
amigo