Waarom komt er soms bruin water uit de kraan?

Duizenden huishoudens in Maarssen en omgeving hebben zaterdagochtend zonder leidingwater gezeten. De oorzaak was een breuk in de waterleiding. Dat heeft waterbedrijf Vitens gemeld.
[...]
Er kan tijdelijk bruin water uit de kraan komen, waarschuwt Vitens. Dat is niet schadelijk voor de gezondheid.

Aldus Fok.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (5)

dat komt door de breuk kan er zand of in combinatie met water modder in de leiding zijn gelopen,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bruine in het water is ijzer (roest) dat in het water zit. Is geen probleem voor de volksgezondheid.

dat komt door de werkzaamheden aan het leidingwerk, daar zit wat roest in dat loslaat als er aan gesleuteld wordt.
itsme
13 jaar geleden
In ieder waterleidingnet zitten dode einden, dat zijn stukken leiding waar geen water door heen stroomt.
Indien de druk van de leidingen afgaat en na verloop van tijd weer aan, dan komt het water uit de dode einden ook in beweging en mengt zich met het heldere schone water, hierdoor wordt het water uit de kraan tijdelijk bruin, niet schadelijk voor de gezondheid, maar we vervelend voor b.v. de was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Advies van de waterbedrijven is dan: was in zo'n geval nat houden, en als het kraanwater weer helder is de was opnieuw wassen met een BIOLOGISCH wasmiddel.
Wanneer je nog loden leidingen heeft zoals ik , moet je de kraan laten openstaan tot die kleur verdwenen is , want lood is giftig.
Hetzelfde kan je tegenkomen wanneer pas uit vakantie , wanneer de kranen lange tijd niet gebruikt zijn. Of het schadelijk is weet ik niet , maar appetijtelijk is het niet....en na een minuutje zijn de leidingen weer proper.
De bruine , meestal troebele kleur kan echter ook komen van de watermaatschappij , bijvoorbeeld bij overschakelen naar een andere watertoren , maar normaal gezien word je dan gewaarschuwd en het water is niet per definitie giftig.
In sommige streken is nog plaatselijk bronwater , dat (in de Vlaamse Ardennen ) soms echt naar 'ijzer' smaakt . Dat durft ool wel eens voor roodbruine neerslag zorgen , maar geen nood :dit is extreem 'goed' water (Je mag alleen geen zeep gebruiken bij het wassen , het blijft gewoon op je huid)
Een breuk zoals je suggereert ,kan ook een reden zijn ,dat men overschakelt op ander water , of misschien van restjes uit de leiding. Ik zou het niet drinken voorlopig , maar alle andere aktiviteiten : geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In drinkwater mag een kleine hoeveelheid ijzer aanwezig zijn. Als ijzer in contact komt met zuurstof bv tijdens een breuk in de waterleiding, wordt het roestkleurig. Dit levert geen gevaar voor de volksgezondheid op wel voor de was!