Water verdampt altijd zelfs als het bevroren is.
Als je elke molecuul die uit het water ontsnapt wegvangt door een harde wind dan zal zeker de temperatuur dalen tot onder het vriespunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik snap je punt. Verdampen van water kost energie, deze energie wordt voornamelijk uit de omgeving gehaald, de zon die het water opwarmt laat het verdampen, het water ontrekt de energie dus uit de warmte van de zon of omgeving. In de praktijk zal je het water echt niet zien bevriezen. Dan moet er veel meer energie worden onttrokken.

Of dit theoretisch, dus (eigenlijk ook in de praktijk) kan, dus in een lab met perfecte omstandigheden en geen andere invloeden, dat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als je de luchtdruk verlaagt.
Zie he filmpje, sorry voor de volstrekt krankzinnige wetenschapper die daar het experiment doet.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk experiment!
ja, zoals al genoemd als je de druk verlaagd (expansie)

maar water kan zelfs bevriezen tgv straling (koude straling wel te verstaan).

Ik heb ooit uitgerekend (moeten uitrekenen beter gezegd, was vreselijk moeilijk) dat bij een heldere nacht de waterdruppels op het gras nog bevriezen als de buitentemperatuur maximaal 7 graden is (bij hogere temperaturen gebeurt het dus niet).

Dit had er mee te maken dat de fictieve temperatuur van het expansel (de hemel zeg maar) zonder wolken in de nacht als ca -70 tot -80 graden wordt ervaren en dat "straalt" kou uit naar het gras (feitelijk onttrekt het warmte maar de andere beschrijving is makkelijk te volgen)
amigo