Wat is een natuurkundige innovatie van de afgelopen 2 jaar?

En dan graag een product. Een groot begrip als nanotechnologie heb ik niet zoveel aan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Niet helemaal van de laatste 2 jaar, wel redelijk onbekend bij het "grote" publiek.

Een schakel transistor van glas(vezel). Waarmee dus geregeld kan worden dat licht van een inkomende glasvezel of de ene of de andere uitgaande vezel ingestuurd wordt.

Waar: Onderzoek bij de Universiteit twente
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De TU-Eindhoven is lekker bezig via kleine bedrijfjes die innovaties toepassen. Er zit natuurlijk tijd tussen de ontdekkingen en de toepassing van de innovatie.

Ze hebben een leuk blaadje: Vector. Niet altijd heel innovatief. Maar een keer hadden ze een nieuw type raam dat je donkerder en lichter kon laten worden. Als het donkerder werd gemaakt kon het het zonlicht dat het tegenhield omzetten in stroom. Een soort transparante zonnecel. Het idee was dat je daar hele kantoren mee uitrustte. Op zonnige dagen zette je de ramen op donker en wekte je zo ook nog eens energie op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Radiotherapie met gebruik van carbon ion accelerators is een natuurkundige innovatie.

Met deze nieuwe techniek kan men diepgelegen tumoren (vooral in het hoofd) beter bestralen met minder dosis in de gezonde omliggende weefsels. Het probleem is echter dat de versnellers zo duur zijn dat het vrijwel alleen mogelijk is om er een in gebruik te nemen voor particuliere gezondheidszorg. Dus mocht er een carbon ion versneller in Nederland komen dan kunnen we waarschijnlijk (helaas) wachten tot sint juttemis.

Bijgevoegd een plaatje om je een idee te geven wat de omvang van zo'n versneller is en waarom hij dus zo duur is, zowel in gebruik als in aanschaf ;)