De wet van entropie geldt alleen bij "normale" natuurkundige processen. De oerknal is meer gebaseerd op kwantum-mechanica, waar andere wetten gelden. Deze zijn echter zo complex, dat ze voor de huis-tuin-en-keuken-wetenschap van de middelbare school niet behandeld worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tweede wet van thermodynamica maakt het ontstaan van complexe structuren binnen een gesloten systeem niet onmogelijk, zolang de entropie in het systeem als geheel gelijk blijft of toeneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Exact. Als op de ene plek orde ontstaat, moet er op de andere plek minimaal evenveel wanorde bijkomen. De totale hoeveelheid orde neemt dan NIET toe, en dat is in overeenstemming met de tweede hoofdwet van de thermodynamica.
Nee,want op het moment van de Oerknal (Planck-tijd = 10^-44 sec. binnen een toen instabiel quantumvacuüm van 10^-33 cm. in diameter: de Planck-lengte),was alles in feite min of meer in harmonie (binnen dit zgn. quantumschuim).

Juíst de Oerknal is het gevolg van de tweede wet der thermodynamica,d.w.z. dat een vorm van energie altijd t.g.v. verbruikte arbeidsenergie omgezet wordt in een lagere vorm van energie: m.a.w.,de zgn. "volmaakte oer-toestanden" ,samengebald in de 11 dimensies (Membraan- of Matrixtheorie=M- theorie) tijdens de Plancktijd werden d.m.v. de Oerknal verbroken= het overgaan van een hogere waarde van quantumtoestand in een lagere vorm van quantumenergetische toestand,dus ja,zoals jij stelt,inderdaad een overgang naar een lágere vorm van energetisch toestand dus.

Zo kun je dus stellen,hiervan uitgaande,dat de chaos in het gesloten systeem(houdt verband met de gebeurtenishorizon van "ons"heelal,nú 13,73 miljard lichtjaar) der ruimtetijd (ons prille,zich vormende tijdruimtelijk continuüm= ons zich vormende heelal) juist tóenam en nog steeds toeneemt (zo is er de theorie der "Big Freeze" ,waarin juist de chaos = de toenemde entropie--verlies van nuttige nergie d.m.v. warmtestraling-- toeneemt: het doven van sterre ná de Stellifere Periode = ca. 10^15 jaar,het uitéénvallen der structuur van de melkwegstelsels,het toenemen der vorming van zwarte gaten= Black Hole Era,dan de uiteindelijke ontrafeling van de structuur der tijdruimte zélf).

Concluderend luidt dus de stelling: ná de Oerknal neermt de entropie= toename van chaos,dus inderdaad alléén maar toe: het heeft ook te maken met de tijdpijl,welke niet omgedraaid kan worden,want dit zou dan juist weer in strijd zijn met die 2de wet der thermodunamica.