Hoe kan een oude frisdrank fles vierkant gevormd worden?

Gisteren vond ik twee lege Fanta flessen (met dop stevig vast) die er al een tijdje lagen. Het opvallende was, dat beide flessen in het midden vierkant waren geworden. Kortom, het ronde gedeelte (van de onderkant tot boven aan het midden) waren vierkant naar binnen gezogen.

Hoe is dit mogelijk terwijl de fles gewoon leeg is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Deze flessen zijn leeggedronken en bij een relatief hoge temperatuur de dop er strak op gedraaid. Nu de temperatuur gedaald is, is de lucht in de fles in volume afgenomen. In een glazen fles zou dan onderdruk ontstaan, zeg maar net zoals in een pot jam of appelmoes. Doordat het plastic echter kan vervormen, is door de vervorming de drukverschil ongedaan gemaakt. Dat het een vierkant is geworden heeft te maken met toeval en met het feit dat fles deukt in een vorm die het makkelijkst (lees met de minste druk) te maken is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk is de fles destijds met "warme" lucht stevig dichtgedraaid, vervormd de fles nu door het afkoelen(krimpen van de lucht binnenin).
jc54