Hoe bepaalt men het aantal blikseminslagen?

Ik hoor verschillende cijfers over het aantal blikseminslagen tijdens het noodweer in de nacht van 25 op 26 mei 2009.
Het zouden er bijv. 70.000 zijn en het record is 80.000.
Op een andere tv zender hoorde ik weer 30.000.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Elke bliksemschicht veroorzaakt een elektromagnetische puls in een breed frequentiebereik. Met een simpele antenne en wat elektronica kun je die pulsen opvangen en tellen.

Zie bron. Uit die bron komt het volgende citaat:

"
Via masten in Den Helder, Valkenburg (bij Leiden), Deelen en Hoogeveen wordt voor Nederland de elektromagnetische straling gemeten die bij de bliksem vrijkomt. Vervolgens bepaalt apparatuur waar de ontladingen en inslagen waren en hoe laat ze zich hebben voorgedaan.
"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks, Rotaluclac!

Andere antwoorden (2)

Wijsvinger nat maken en in de lucht steken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met ontvangers.
Als je zelf een transistorradio hebt kun je ze ook goed horen als je 'm op de middengolf zet, nog beter op de ouderwetse lange golf.
AWM