Heeft iemand van jullie al eens een echte bolbliksem gezien?

Behalve in een boek van Kuifje en uit de verhalen van vroeger, maar verder heb ik nog nooit gehoord dat iemand er een zag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

kijk!... deze meneer is er juist een aan het maken...

Toegevoegd op 26-05-2009 16:39:46
Een bol die een helder licht uit straalt, volledig bestaand uit plasma. Een aantal seconden lang kan zo’n bal te zien zijn, meestal tijdens zwaar onweer. Dit zijn bolbliksems, en hoe ze ontstaan is nog altijd niet helemaal duidelijk. Wel is duidelijk hoe deze structuren gemaakt kunnen worden. Het Max Planck Instituut heeft een vergelijkbaar effect gecreëerd door een condensator te ontladen over een bak water.

Een dergelijke opstelling voor de SuperTU/esday is ook een van de dingen waar wij aan zullen werken. De mensen zelf actief bolbliksems laten creëren.

Om alvast in de stemming te komen een impressie van het fenomeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als ik me niet vergis komt het wel eens voor dat mensen ze zien maar het fenomeen bolbliksem is nog nooit vastgelegd op foto of camera.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk even hieronder...
Een bolbliksem is een stukje aarde dat door de inslag gesmolten is en tot plasma getild is... (kan niet een goed woord vinden, gepromoveerd misschien wel)... En dat duurt een tijd dat plasma... En zolang als dat is, dan danst het in de rondte, net zoals een rotje wat heel snel roteert en dan zo´n geluid afgeeft... Daar is het enigszins mee te vergelijken...

Zeer zeldzaam verschijnsel en nog minder vaak op beeld opgenomen...

In de woestijn liggen van wel eens van die overblijfselen van bolbliksems...

Ik heb het nog niet gezien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, toen ik een jaar of 10 was. Tijdens een zwaar onweer hing hij boven het dak van de overburen. Hij bewoog langzaam maar richtte geen schade aan.
Ik schrok me wezenloos en ben direct naar de achterkant van het huis gevlucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,maar de kans wordt hierop wel ( na afgelopen nacht )
vele malen groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ooit eens ooggetuigen geweest dat de bliksem insloeg in een verlengkabel op de camping. Gevolg -behalve een oorverdovende knal- was dat er één enorme alles verwoestende bol ontstond die zich een weg baande in 'the middle of nowhere'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goddank niet.
Dat maak ik liever niet mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik heb ooit een bol-bliksem gezien! Ik was toen een jaar of vijf oud en ik weet dat waarschijnlijk deze bol (vanuit de keuken binnengekomen) een brand in ons huis heeft veroorzaakt.