Mijn auto is geen batterij; toch schijn je m met bliksem te kunnen 'laden'. moet ik eerst tegen iets aanrijden of gaat bliksem door naar de aarde

Bliksem moet een spanningsverschil opheffen. Dat gebeurt maar nauwelijks als het 'eindpunt' je auto is. Is het verhaal dat je eerst ergens tegen aan moet rijden om te ontladen een mythe/broodje aap verhaal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

In tegenstelling tot wat mijn voorganger zegt is dit onzin zover ik weet. Maar als er ergens een fragment is van Mythbusters hoor ik dat graag.
Het zou zo zijn dat de auto als een condensator gaat werken. Een soort van accu zeg maar.

De voorwaarden zijn echter niet goed genoeg om een condensator van een flinke capaciteit te kunnen maken.
Daarbij komt nog dat deze auto die dus op dat moment in een condensator is veranderd niet genoeg capaciteit heeft (uitgedrukt in Farad) om daadwerkelijk iets van betekenis te zijn. De spanning kan dan wel hoog zijn maar heeft geen kracht.
Vergelijk dit met de schok die je kunt krijgen als je een elektrische aansteker tegen je lichaam houd. Dan voel je ook een schok van ettelijke duizenden volts. Dit is echter ongevaarlijk omdat er niet genoeg stroom opgebouwd kan worden.

Hooguit kun je een schokje voelen die je wel eens vaker voelt als je uitstapt. Normaal is dat dan statische elektriciteit die is opgewekt door wrijving van de lucht met het chassis van de auto.

Toegevoegd op 26-05-2009 08:23:42
Van wikipedia:
Veilig is ook een afgesloten auto of metalen caravan, omdat deze bij een blikseminslag fungeren als Kooi van Faraday en ook de lading direct wordt afgevoerd. De restlading die op de auto achterblijft, is zo gering dat u na een inslag niet tegen een paaltje hoeft te rijden. Wacht echter met uitstappen tot het onweer voorbij is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ze zeggen dat je hem even twegen een paaltje moet zetten. het is wel degelijk waar, myth busters hebben dit een keer onderzocht. op het moment dat jij de auto uitstapt ben jij de bron naar de grond en zal je een schok krijgen. eerst even ontladen dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ervaringsdeskundige:

Ik ben koerier geweest: zat tijdens een zware storm in de sproei mist van een vrachtwagen, de bliksem sloeg in op de zeecontainer en stuiterde (godzijdank afgezwakt) door op mijn auto (door de sproeimist was er tussen onze auto's meer water waardoor de bliksem kom springen).

Even voor de duidelijkheid:
1. je ziet ff geen f.ck meer
2. alles in je auto houdt er mee op op dat moment

ik heb de auto langs/tegen de vangrail tot stilstand gebracht, zodra ik op een 10 cm van de vangrail was knetterde het flink en lichte de rechterkant van mijn auto op door de statische ontlading.

Doe dus toch maar even wel voor de zekerheid....

Toegevoegd op 26-05-2009 09:24:13
Al is de spanning nog zo klein (als je een slecht hart hebt) beter het zekere voor het onzekere
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De banden van een auto isoleren vrij goed, dus er blijft wel wat lading op de buitenkant van de auto staan. Dit is niet genoeg om dodelijk te zijn, maar echt prettig is het ook niet he, zo'n schok. Je kunt drie dingen doen.
1. De buitenkant van je auto niet aanraken met het uitstappen.
2. Tegen een (metalen) paaltje rijden.
3. Zo'n strip op je auto zetten die altijd de grond raakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij blikseminslag in de auto wordt de auto inderdaad opgeladen. Maar een auto op een natte weg is een vrij goede geleider; dit geldt ook voor het natte (en smerige) rubber van de banden.

De lading zal dus snel weglekken.

Wordt je auto getroffen door de bliksem, dan zal de besturingselektronica uitvallen; misschien zal er meer uitvallen. Breng de auto dan zo veilig mogelijk tot stilstand langs de kant van de weg.

Tegen de tijd dat je stilstaat, is de lading al weg. Voor de zekerheid kun je nog een halve minuut in de auto blijven voordat je uitstapt, maar nodig is dat niet. Beter is sowieso niet uit te stappen - het onweert tenslotte.

Een vaker gehoord misverstand is dat er hoge voltages in het spel zijn, en dat het "dus" gevaarlijk is. Maar alleen de hoogte van het voltage zegt niets. Ik heb eens gemeten welke voltages optreden wanneer ik een plastic automatenkoffiebekertje langs mijn overhemd wrijf. Dat was 20 duizend volt! Vonkende kleding die je uittrekt langs je haren, kan wel 50 duizend volt opleveren. Dat knettert leuk, je kunt de vonkjes ook voelen, maar gevaarlijk is het niet - omdat er zo ontieglijk weinig stroom loopt, is die hoge spanning geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk. +1
Om eventjes door te gaan op het vorige antwoord. Bij voltage is het ook belangrijk of er sprake is van wisselstroom of gelijkstroom. Voor een mens kan 220 volt wisselstroom (wat er uit je stopcontact komt) dodelijk zijn. Bij gelijkstroom is dit de helft (zit bv. in de meeste bovenleidingen (hogere voltage dan hé).

Om een antwoord te geven op je vraag:

Als je merkt dat het onweert is het het veiligst als je meteen alle overbodige electronica in je auto uitzet (radio, navigatiesysteem, enz.). Dit om te voorkomen dat eventuele lekkage bij een inslag jou kan raken. Zolang je maar niet iets van metaal aanraakt ben je veilig. Het lijkt me het veiligst om meteen na een inslag door bliksem in je auto (als deze het daarna nog doet tenminste), deze auto te ontladen. Tegen iets metaals aanrijden is dan een optie.

Eigen ervaring: Heb het ooit 15 meter van mij zien inslaan tijdens vakantie in het buitenland. De inslag was in een groot meer. Ondanks dat het zeer koud was en hard regende, ging dat water in de directe omgeving spontaan koken.