Heb je ook vulkanen op het vaste land?

Mijn nichtje vroeg mij of vulkanen alleen maar op eilanden aanwezig zijn? Nu klopt het inderdaad dat er wel heel veel vulkanen op eilanden staan, maar is dit nu ook zo?
Zoja, hoe komt het dat ze daar zoveel op voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Vulkanen komen zowel op het vaste land voor als in oceanen en zeeën.

Vulkanisme is een proces waarbij magma uit het binnenste van de aarde het oppervlak bereikt en vervolgens stolt tot vulkanisch gesteente.

Vulkanisme treedt op aan de randen van van continentale platen. Beweging van deze platen kan aardbevingen en vulkanisme met zich meebrengen, zie ook ring of fire.

Het is niet zo dat vulkanen op eilanden staan. Deze eilanden zijn gevormd door de vulkaan zelf en bestaat dus uit vulkanisch gesteente.

Is je vraag zo voldoende beantwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

In italië al twee
13 jaar geleden
Jazeker, kijk maar eens in het Noordwesten van Amerika:
Op het vasteland zijn ook nog een aantal grote vulkanen actief zoals de Katmai ( ALaska Range), Mount Rainier (Cascade Range), ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je IJsland als een eiland ziet of vaste wal maar daar heb je ze ook en die heeft behoorlijk van zich laten horen het afgelopen jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie IJsland als eiland.
Ja hoor die zijn er genoeg. Italie bijvoorbeeld.
Heeft het niet iets met de 'platen' onder de aardkorst te maken zoals bij aardbevingen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast de hierboven al genoemde Italië en Alaska, komen er ook in Chili meerdere vulkanen voor.

(hieronder een afbeelding van de Villarica in de buurt van Pucon, chili).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn overal ter wereld vulkanen te vinden,zowel op eilanden als op het vasteland.

Vulkanen ontstaan op drie verschillende manieren,die allen te maken hebben met tectonische bewegingen ofwel het verschuiven van de aardplaten,die deel uitmaken van de aardkorst.

1) d.m.v. divergentie,d.w.z.: de aardschollen(tectonische platen) bewegen van elkaar af,zodat de aardkorst plaatselijk uitéén scheurt en er dus magma naar boven komt ,wat vulkanisme gtot gevolg heeft.
Spleetvulkanen komen voor langs deze divergentielijnen,vaak onder water in de oceanen
(voorbeeld: de Mid-Atlantische Rug).

2) d.m.v. convergentie,d.w.z.: de aardschollen bewegen juist naar elkaar toe,waardoor er een zgn. subductie
(van Latijn "sub- "="onder" ," beneden" ; "ducere" = "(mee-)trekken") ofwel het omlaag trekken of omlaag duiken door/van de ene aardschol t.o.v. de ander plaatsvindt.

Stratovulkanen komen het meest voor in convergentiegebieden,waarbij er een enorme wrijving en druk in de ondergrondse magmakamers ontstaat.

Door deze wrijving ontstaat er dan zo'n enorme druk,dat het magma omhoog geperst wordt en er dus ook vulkanisch gebergte ontstaat en magma naar boven ontsnapt.

3) de zgn. hotspots: gebieden,waar door de ondergrondse magmastromen de aardkorst door de wrijving en daarmee gepaard gaande hitte smelt en de aardkorst dermate dun wordt,dat er op die dunne plekken spontaan vulkanische activiteit kan ontstaan.

Schildvulkanen ontstaan in hotspot-gebieden.
Een voorbeeld zijn de vulkanen op Hawaiï.

De zgn "Ring van Vuur" is een enorm gebied van vulkanische activiteit,dat zich---wegens de plaattectoniek-- rond de gehele Stille Oceaan bevindt:
van Nieuw-Zeeland via de Indonesische archipel,de Phiippijnen,Japan,de Aleoeten(eilandenarchipel ten westen van Alaska),Alaska en verder de gehele westkust van Noord-,Midden- en Zuid-Amerika.

Dit gebied telt talloze vulkanen,zowel op eilanden als op het vasteland.

Toegevoegd na 2 minuten:
toegevoegde link om het gebied van de Ring van Vuur te bekijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja die komen voor ook in de eifel bijvoorbeeld zijn er uitgedoofde vulkanen ,net zoals in de diepzee .